1

تاوان اشتباه متصدی قضایی را نباید ارباب رجوع بدهد

رئیس دستگاه قضا گفت: اینکه در بخشی از دستگاه قضایی از سوی متولی و متصدی اشتباه رخ دهد و تاوانش را ارباب رجوع بپردازد، قابل پذیرش و توجیه نیست و این موضوع امروز هم من را رنج داد.

به گزارش ” مادران و دختران” ؛ رئیس دستگاه قضا گفت: اینکه در بخشی از دستگاه قضایی از سوی متولی و متصدی اشتباه رخ دهد و تاوانش را ارباب رجوع بپردازد، قابل پذیرش و توجیه نیست و این موضوع امروز هم من را رنج داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به فعال‌تر شدن بخش ارتباط مردمی قوه قضاییه افزود: قبل از دهه مبارک فجر هر هفته تقریبا یکی از مسئولان عالی قوه قضاییه برای ملاقات مستقیم و بدون واسطه با مردم به مرکز ارتباط مردمی دستگاه قضایی دعوت می‌شد و در جریان این امر مسائل و مشکلات قضایی مردم مورد رسیدگی مسئول مربوطه قرار می‌گرفت.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در ایام دهه مبارک فجر رویه حضور مسئولان عالی قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه برای رسیدگی به مسائل و مشکلات قضایی مردم به صورت روزانه انجام می‌گیرد.
آقای محسنی اژه‌ای با بیان اینکه غیر از ملاقات‌های مردمی در جریان سفر‌های استانی و همچنین بازدید‌های میدانی از مراجع قضایی، امروز سومین دیدار مستقیم و بدون واسطه خود را با مراجعه کنندگان به بخش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تهران برگزار کردیم، گفت: نیاز به آگاهی‌بخشی به مردم و افزایش دانش حقوقی آن‌ها موضوعی است که به شدت احساس می‌شود و در این امر خطیر هم خود قوه قضاییه و همچنین رسانه ملی دارای مسئولیت هستند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌ها در بدو شکل‌گیری از حیث حقوقی یا کیفری بودن در مراجع قضایی جهت پیشگیری از معطل شدن مردم و اطاله دادرسی‌ها گفت: یکی از مسائلی که در جریان ملاقات مردمی امروز از جانب مراجعه‌کنندگان بیان شد موضوع اختلاف در صلاحیت مرجع رسیدگی‌کننده بود که این موضوع نیز ازجمله مسئولیت‌های دستگاه قضایی است و باید تدابیری اتخاذ شود که به محض گشوده شدن پرونده، مرجع قضایی صلاحیت‌دار برای رسیدگی به آن تعیین شود تا از معطلی و رفت‌وآمد‌های غیرضروری مردم به مراجع و مراکز مختلف قضایی جلوگیری به عمل آید.

محسنی اژه‌ای بر همین اساس تصریح کرد: یکی از محاسن ملاقات‌های مردمی آن است که من به عنوان رئیس قوه قضاییه با مشاهده مشکل و آسیب در یک فقره از پرونده‌ها، برای رفع این مشکل و آسیب که احتمالا دامن‌گیر پرونده‌های مشابه نیز می‌باشد دستورات مقتضی را به واحد‌ها و مراجع قضایی سراسر کشور صادر می‌کنم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مصادیقی از مسائل و مشکلاتی که در جریان ملاقات مردمی امروز از جانب مراجعه کنندگان و متقاضیان مطرح شد در ادامه به نمونه دیگری از پرونده‌های مطرح شده در جریان ملاقات مردمی امروز اشاره کرد و در همین راستا از پرونده‌ای ناظر بر اشتباه در واریز مبلغ دیه تصادف که متعلق به یکی از هموطنان ارامنه بود، سخن گفت.

محسنی اژه‌ای ضمن ترتیب اثر دادن برای رفع مشکل این هموطن ارمنی، بر ضرورت شناسایی مشکلاتی از این دست که زمینه معطلی و گرفتاری مردم را فراهم می‌آورد، تاکید کرد و گفت: اینکه در بخشی از دستگاه قضایی از سوی متولی و متصدی‌ای اشتباه رخ دهد و تاوانش را ارباب رجوع بپردازد، قابل پذیرش و توجیه نیست و این موضوع ازجمله مسائلی بود که امروز من را رنج داد.
رئیس دستگاه قضا همچنین از درخواست شهروندی سخن گفت که با چند ماه تاخیر در پیگیری مواجه شده بود.
محسنی اژه‌ای ضمن دستور فوری برای رفع مشکل این شهروند، به مسئولان دفتر خود تاکید کرد که درخواست‌های مردمی را با فوریت و جدیت پیگیری کنند و از هرگونه تاخیر در امر رسیدگی و ترتیب اثر دادن به تقاضا‌های مردمی بپرهیزند.
در ملاقات مردمی امروز رئیس قوه قضائیه مشکل این شهروند حل شد و پرونده وی به نتیجه رسید.
رئیس دستگاه قضا همچنین بر اهتمام خود برای شناسایی مشکل و آسیبی که باعث مغفول ماندن و عدم رسیدگی به این درخواست شده بود نیز تاکید کرد.