1

جشن ملی ازدواج ۳۱ خرداد برگزار می‌شود

حجت الاسلام متقی فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در نشست خبری هفته ازدواج با شعار آسان و آسمانی با  اعلام این خبر گفت: جشن‌های هفته ازدواج انشاءالله برگزار خواهد شد و تعداد برگزاری جشن‌ها، بالا و در مناطق محروم بیشتر است و عنوان جشن‌های جشن وصال با شعار آسان و آسمانی خواهد بود.
وی افزود: جشن ملی در تهران با حضور ۱۰۰۰ نفر زوج دانشجو و قشر فرهیخته برگزار و در استان‌ها هم مراسم‌های مختلفی برپا می‌شود. این جشن ملی ۳۱ خرداد در تالار شهید آوینی برگزارمی شود و در ادامه آن از خیران و واسطه گران ازدواج قدردانی خواهد شد.
حجت الاسلام متقی فر گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال ۳۰۰ جشن به همت سمن‌ها برگزار شود. ازدواج آسان، به هنگام و آسان اهمیت دارد. 
وی با اشاره به اینکه پیگیر مصوبات مربوط به تسهیلات ازدواج هستیم، گفت: نقش آفرینی گروه‌های مردمی در ازدواج آسان، گرفتن جهیزیه، آموزش پیش و حین ازدواج بسیار حائز اهمیت است.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به نقش آفرینی مراکز مشاوره ازدواج گفت: در این هفته فرهنگ سازی مشاور پیش از ازدواج خواهیم داشت.
وی افزود: ۲۵۰۰ زوج در جشن‌ها شرکت و خدمات مختلفی دریافت خواهند کرد. همچنین با هم افزایی دستگاه‌های مختلف خدمات ارائه و جشن‌ها برگزار می‌شود.
حجت الاسلام متقی فر گفت: دریافت وام ازدواج مشکل است به ویژه در مووضع ضامن که ما مطالبه گری و پیگیری داریم. از پارسال تا امسال پرداخت وام ازدواج رشد داشته است ولی تأمین ضامن مشکل اصلی جوانان است که با همکاری بانک مرکزی طرح‌هایی در دستور کار و آئین نامه‌هایی در حال تدوین است.

علت نخست ازدواج نکردن مشکل فرهنگی نه اقتصادی است
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: طبق پژوهش ایسپا و تحقیق مرکز پژوهش وزارت ورزش و جوانان، ۶۰ درصد کسانی که از آن‌ها پرسش شده است چرا ازدواج نمی‌کنید، معتقد نبودند مشکل اقتصادی مشکل اول است بلکه مسئله فرهنگی بوده هرچند قطعاً اشتغال و اقتصاد هم حائز اهمیت است. همچنین طبق اطلس ازدواج در استان‌های بهره‌مند میزان ازدواج بالاتر از استان‌های محروم است.
وی درباره قرار دادن امکاناتی مانند سالن برگزاری جشن افزود: دستگاه‌های دولتی طبق برنامه‌های تصویب شده باید ۲۰ درصد امکاناتشان را برای ازدواج جوانان اختصاص دهند و کمیته‌های سامان ازدواج نیز برای تسهیل ازدواج جوانان اختصاص داده شده است و امیدواریم این اقدام گسترش یابد.
حجت الاسلام متقی فر در پاسخ به پرسشی درباره مراکز همسریابی گفت: الان ۵۵ مرکز دارای مجوزند و بر اساس قانون جوانی جمعیت از دی ۱۴۰۱ مجوز «مراکز فعال در انتخاب همسر» از جانب سازمان تبلیغات اسلامی ارائه و صدور مجوز توسط وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود. غیر از این مراکز، هیچ مرکزی اجازه فعالیت ندارد.

توقف رشد طلاق در کشور

وی درباره آمار ازدواج هم گفت: ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ ازدواج در سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم، ولی در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ رسیده که کاهش ۳ درصدی داشته است.همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۴ هزار و ۴۸۶ واقعه طلاق و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۴ و ۲۹۴ مورد طلاق را داشته‌ایم که توقف رشد طلاق بوده است.
 هفته ازدواج از سی ام خرداد تا چهارم تیر خواهد بود .