1

نگاهی به کتاب «نفس المهموم»

نفس المهموم فی مصیبت سیدنا الحسین المظلوم، عنوان کتابی است که به اختصار با نام نفس المهموم شناخته می‌شود. شیخ عباس قمی، معروف به محدث قمی این کتاب را نوشته و سید احمد حسینی، مجتهد شیعه، فقیه ایرانی بر روی این کتاب، مقدمه‌ای جالب و اثرگذار نوشته است.

نفس المهموم یک مقتل جدید به شمار می‌آید و تحلیل و ارزیابی خاصی در خود ندارد؛ اما از این جهت که کتابی بسیار جامع محسوب می‌شود و تقریبا تمام مطالب کتب قبلی را دربر دارد، ارزش والایی پیدا می‌کند.

شیخ عباس قمی از مطالب معتبر زیادی همچون کشف الغُمَّه علی بن عیسی اربلی، ارشاد نوشته‌ی شیخ مفید،‌ مقاتل الطالبیین اثر ابوالفرج اصفهانی، ‌تسلیه المجالس نوشته‌ی محمد بن ابی طالب موسی حسینی، الاحتجاج اثر احمد بن علی طبرسی، مُثیر الاحزان اثر ابن نما حلی و لهوف نوشته‌ی سید بن طاووس در نگارش کتاب خود استفاده کرده است.

کتاب حاضر از پنج بخش و یک موخره تشکیل شده که به ترتیب درمورد اخلاق امام حسین (ع)، رخدادهای مربوط به بیعت مردم با یزید، وقایع بعد از شهادت امام، مسائل الهی، فرزندان امام و نهایتا قیام‌های بعد از شهادت امام، مانند قیام توابین و همچنین مختار بن ابوعبید ثقفی هستند.