1

والیبال دختران نوجوان آسیا؛ پیروزی درخشان ایران بر استرالیا

سیزدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی دختران نوجوان کمتر از ۱۷ سال آسیا امروز با پیروزی تیم ایران در دیدار افتتاحیه در تایلند آغاز شد.

این رقابت‌ها تا دوشنبه ۲۳ خرداد با حضور ۱۱ تیم در سالن ۴۰۰۰ نفری جیمناسیوم برگزار می‌شود و ۴ تیم برتر به رقابت‌های جام جهانی دختران کمتر از ۱۸ سال در سال ۲۰۲۳ صعود می‌کنند.

تایلند برای هفتمین بار میزبان این رقابت‌ها شده بود. این دوره از رقابت‌ها قرار بود در تاشکند ازبکستان برگزار شود، اما به علت برخی مشکلات، میزبانی مسابقات بار دیگر به تایلند واگذار شد.

در این دوره از مسابقات تیم‌های مالزی و نیوزیلند انصراف دادند. مسابقات در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع بیماری کرونا لغو شد.

نتیجه و برنامه ادامه روز نخست مسابقات و وضعیت سایر گروه‌ها به این شرح است:
دوشنبه ۱۶ خرداد:
گروه یک:
ایران ۳ – ۰ استرالیا (ست‌ها: ۲۵ – ۱۹، ۲۵ – ۱۸ و ۲۵ – ۱۶)
تیم ایران فردا استراحت می‌کند.

تایلند – ازبکستان
تیم کره جنوبی استراحت می‌کند.
تیم‌های ایران با ۳ و استرالیا بدون امتیاز اول و دوم هستند.

گروه دو:
قزاقستان – تایوان
فیلیپین – هند
ژاپن (قهرمان دوره قبل) – چین
از هر گروه دو تیم به دور نیمه نهایی صعود می‌کنند و تیم‌های سوم و چهارم برای رده‌های ۵ تا ۸ مسابقه خواهند داد. تیم‌های پنجم نیز برای رده‌های ۹ و ۱۰ روبرو می‌شوند.

در دوره قبل در سال ۲۰۱۸، تیم‌های ژاپن، چین و تایلند اول تا سوم شدند.

در والیبال قهرمانی دختران نوجوان آسیا که از سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، تیم ژاپن با ۸ قهرمانی و دو نایب قهرمانی رکورددار است. تیم‌های چین با ۴ قهرمانی، ۵ نایب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در رده دوم و کره جنوبی با ۳ نایب قهرمانی و ۳ سومی در رده سوم قرار دارند.

تیم دختران نوجوان ایران هفتمین بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کرده است. دختران ایران در سال ۲۰۰۸ در رده ۱۱، سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ در رده ۱۰، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ در رده ۹ و در سال ۲۰۱۸ در بهترین عملکرد خود در رده ۷ قرار گرفته اند.