1

انتشار بیماری بابزیوز درسگ‌های خانگی بیشتر است

دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: انتشار بیماری بابزیوز در سگ‌ها به ویژه از نوع خانگی در فصل تابستان و در مناطق گرم و مرطوب بیشتر است.

براساس پژوهش دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در یک مطالعه مروری نظام مند، مشخص شد؛ این بیماری توسط انگل‌های تک سلولی به نام بابزیا ایجاد می‌شود که به گلبول‌های قرمز سگ حمله کرده و آنها را از بین می‌برد.

میلاد بدری، دکترای تخصصی انگل‌شناسی پزشکی و مجری اصلی این طرح، گفت: بیماری‌های منتقله توسط کنه‌ها، اهمیت بهداشتی بالایی دارد؛ زیرا علاوه بر سرایت در حیوانات، می‌توانند به انسان‌ها هم منتقل و منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند کم خونی، نارسایی کلیه یا حتی مرگ شود.

وی گفت: نتایج مطالعه نشان داد بیشترین گونه درگیر، مربوط به گونه انگلی بابزیا کنیس بود.

بدری افزود: نتایج این مطالعه می‌تواند باعث افزایش آگاهی جامعه، و ارتقاء دانش علمی مسئولان بهداشت عمومی، متخصصان دامپزشکی و متخصصان بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: بر اساس انتشار بابزیوز در سگ‌ها در مناطق مختلف، می‌توان برنامه‌های مدیریتی و پیشگیرانه را برای کاهش انتقال بیماری در نظر گرفت. به عنوان مثال، در مناطق با انتشار بالای بابزیوز، می‌توان برنامه‌های کنترل کنه‌ها و دسترسی به درمان‌های مخصوص این بیماری را تقویت کرد.