1

زنان سرپرست خانوار باید اشتغال خوب و زندگی آبرومندی داشته باشند

گروه خبر “مادران ودختران” / دکتر سید ابراهیم رییسی در دیدار نخبگان ، علما ، خانواده شهدا ، ایثارگران و جمعی از قشرهای مختلف مردم با وی در سالن شهدای ناجا گفت : توفیقی برای بنده است که در خدمت اقشار مختلف مردم گیلان هستیم و به دلیل شرایط کرونایی نمی توانیم در اجتماعات استانی و شهرستانی در خدمت مردم باشیم و امیدواریم با بهتر شدن اوضاع کرونایی با مردم ولایی ، شهیدپرور و انقلابی گیلان دیدار داشته باشیم .
رییس جمهور گفت : در این نشست مشکلات مردم ، دانشجویان ، فعالان اقتصادی و خانواده های معظم شهدا را شنیدیم و تلاش می کنیم تا مشکلات را رفع کنیم .

وی افزود : استان گیلان افتخارات بسیاری دارد ، از چهره های برجسته و نامدار که نه فقط برای گیلان بلکه آثار و برکات آنها برای ایران و جهان اسلامی قابل مشاهده است .
رییس جمهور گفت : میرزا کوچک جنگلی ، آیت الله بهجت فومنی ، محمدی گیلانی و دیگر بزرگان و سرداران این دیار و 8 هزار شهید استان گیلان ، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و آزادگان و شهدای مدافع حرم که افتخار این استان هستند .

دکتر سید ابراهیم رییسی گفت : گیلان استانی است که نیروی انسانی کارآمد از سرمایه های ارزشمند آن است که می تواند منشا تحول باشد .
دکتر سید ابراهیم رییسی گفت : گیلان سرمایه های مادی و معادن و ذخائر و صنایع فراوانی مانند جنگل ، دریا و ظرفیت های بسیاری دارد که می تواند احیا شود و برای رفع مشکلات استان به کار گرفته شوند.
وی گفت : استان گیلان در پیوستن به شانگهای ، اکو و اتحادیه اوراسیا و همه پیمان های منطقه ای می تواند محور قرار بگیرد ولی در ابتدا باید منطقه را بشناسیم و مورد بهره برداری قرار دهیم .
رییس جمهور همچنین در خصوص منطقه آزاد گفت : این منطقه در ابتدا برای صادرات و تولید ایجاد شد نه گردشگری و باید جایگاه اشتغال با محوریت تولید و صادرات برای گیلان و کشور باشد .

ییس جمهور با اشاره به توسعه پایدار اقتصادی و اشتغال جوانان گفت : باید کارگروهی تشکیل شود تا کارخانه های نیمه تعطیل و تعطیل شناسایی و مشکلاتشان رفع شود چرا که رفع مشکل کارخانه های ساخته شده آسانتر از ساخت کارخانه است.

وی به رودخانه های زرجوب و گوهررود هم اشاره کرد و گفت : این دو رودخانه باید مانند اسمشان زر و گوهر باشند و از فضای اطراف آنها برای گردشگری استفاده شود .

رییس جمهور گفت : همین فردا باید کارگروهی برای رفع کامل مشکل رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت و احیا تالاب تشکیل شود.وی از مردم هم خواست در این کار مشارکت کنند .

دکتر رییسی گفت : گیلان قطب کشاورزی است و باید موانع آن برطرف شود و کارها باید علم پایه دنبال شود و ارتباط بین دانشگاه ، کار و صنعت و ارتباط با نخبگان باید در کشور و این استان حفظ شود.

رییس جمهور گفت : برای این قبیل کارها افراد مجرب و تحصیلکردگان می توانند سرمایه بزرگ برای کشور و دولت باشند.

وی خطاب به دستگاه های دولتی گفت : هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحل را اشغال کند و باید به میزان قانونی یعنی 60 متر به نفع مردم عقب نشینی و ساحل را آزاد کند .

رییس جمهور به روستاییان گفت : به برکت انقلاب امروز همه روستاهای کشور جاده ، آب ، خانه بهداشت ، مدرسه و بعضی روستاها گاز دارند ولی چرا نباید جاذبه گردشگری داشته باشند ؟

روستاییان می گویند چون اقتصاد روستا فعال نیست و وام برای غیر کشاورز است و اینکه باید بعد از برداشت محصول تضمین شوند.

رییس جمهور به سفر هفته گذشته اش به روسیه اشاره کرد و گفت : در این سفر روس ها مشتاق خرید محصولات کشاورزی گیلان بودند .

دکتر رییسی به چای تولیدی گیلان اشاره کرد و گفت : اگر کسی چای گیلان را بنوشد ، محال است چای دیگری استفاده کند .

وی گفت : چای گیلان در داخل کشور خوب شناخته نشده است ولی در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد .

وی به چای های سنواتی هم اشاره کرد و گفت : این چای ها در انبارها ذخیره شده و دیگر مصرف انسانی ندارد درحالیکه می توانست با بسته بندی و نگهداری درست قابل فروش و صادرات باشد ، البته کارهایی در این زمینه شروع شده که در حوزه امنیت غذایی مورد توجه است .

رییس جمهور به طرح تحول صنعتی ، کشاورزی ، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت : مدیرانی که در این حوزه کار می کنند باید کارآمد باشند و وضعیت موجود را مدیریت کنند و شرایط را به نفع مردم و مطابق فرمایشات رهبر در بیانیه گام دوم انقلاب تغییر دهند.

سید ابراهیم رییسی در ادامه سخنانش بر حمایت از بخش گردشگری و فرهنگی در گیلان تاکید کرد و گفت : گسترش اقتصاد گردشگری گیلان باید با استفاده از ظرفیت های فرهنگی این استان انجام شود .

رییس جمهور همچنین از آیت الله بهجت فومنی به عنوان یکی از سرمایه داران کره زمین به دلیل داشتن سرمایه معنوی و علم فراوان و پشتوانه انقلاب نام برد و گفت : هر شخص برجسته در دنیا ، باید از ظرفیت های علمی این افراد استفاده کند، مانند امام بزرگوار ، طلاب و دانش پژوهان که دولت می تواند با استفاده از ظرفیت های آنان سبک زندگی اسلامی را ترویج کند.

سید ابراهیم رییسی همچنین به شخصیت حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت : این سردار بزرگ، نقطه قوت ما و چهره شناخته شده ای بود که موجب ایجاد امنیت در منطقه بود.

وی با اشاره به 40 سال گذشته از انقلاب اسلامی ایران گفت : در بستر بیانیه گام دوم انقلاب باید با بحث های آکادمیک و حوزوی نقاط قوت و ضعف بررسی شده و عقب ماندگی ها جبران شود.

وی افزود : برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب ، باید حرکت انقلابی و جهادی انجام شود و فرصت هایی که دشمن نمی خواهد از آنها استفاده شود، توسعه یابد تا کشور پیشرفت کند.

رییس جمهور به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت : زنان سرپرست خانوار باید اشتغال خوب و زندگی آبرومندی داشته باشند و جمعیت گیلان با امکاناتی که دولت فراهم می کند افزایش یابد و پیری جمعیت کم شود .

سید ابراهیم رییسی بر لزوم نقش آفرینی همه دستگاه ها ، نیروهای بسیجی ، سپاه ، فرهیختگان و دولتمردان در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد و گفت : باید از زندگی مردم گره گشایی شود .

وی گفت : به دفتر پیگیری استانداری رفتم و مشاهده کردم مشکلات مردم را گوش می کنند و باید نامه ها به دقت خوانده، پیگیری و نتایج هم اطلاع رسانی شود تا مردم امیدوار شوند.