1

شرایط تحویل واحد به مجردان شرکت کننده در نهضت ملی مسکن اعلام شد

به گزارش ” مادران ودختران ” به نقل از ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای جزئیات ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن در طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است در راستای حمایت و تسهیل در ازدواج جوانان، ثبت نام مردان مجرد متقاضی در طرح­‌های حمایتی تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی صورت می‌پذیرد.

متقاضیان می‌توانند از ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۲۰ دی تا پایان روز چهارشنبه ۲۰ بهمن با مراجعه به سامانه نهضت ملی مسکن به آدرس: saman.mrud.ir https:// نسبت به ثبت‌نام (بر اساس شرایط اعلامی ذیل)  اقدام کنند.  

شرایط عمومی ثبت‌­نام اولیه

امکان ثبت‌نام تنها برای متقاضیان مرد مجرد (بین ۲۳ سال تمام تا ۴۴ سال تمام) مجاز است، داشتن حداقل ۲۳ سال تمام سن در هنگام ثبت­‌نام ، نداشتن سابقه مالکیت مسکن یا زمین با کاربری مسکونی براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی (دارا بودن فرم «ج» سبز) از تاریخ اول فروردین ۱۳۵۷ بخشی از شرایط ثبت نام است.

بر اساس این خبر همسر متقاضی در هنگام تحویل واحد باید حائز شرایط قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، آئین­‌نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن باشد (فاقد مالکیت خصوصی و دارای فرم «ج» سبز) باشد.

این گزارش می افزاید در صورتی که فرد پس از تحویل واحد مسکونی از همسر خود جدا شود (طلاق بگیرد) فرم «ج» هر دو زوج تا پنج سال پس از وقوع طلاق قرمز باقی خواهد ماند و در این مقطع زمانی (پنج سال پس از وقوع طلاق) امکان استفاده از تسهیلات دولتی مسکن را نخواهد داشت. فرم «ج» زوج یا زوجه‌ای که مالک واحد مسکونی موضوع این دستورالعمل است، قرمز باقی می‌ماند.

دارا بودن سابقه سکونت در شهر محل تقاضا براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر تحویل عقدنامه ازدواج رسمی قبل از انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی نیز بخش دیگری از شرایط ثبت نام مجردان است.

شرایط انعقاد قرارداد و تحویل واحد مسکونی به متقاضی نیز در این اطلاعیه آمده است.

در اتصال تمامی متقاضیان ثبت‌نامی به پروژه‌­ها و تحویل واحدها اولویت با متقاضیان متاهل است. اولویت‌­بندی متقاضیان در هر استان/شهر براساس شاخص‌­هایی که به زودی اعلام می‌­شود از جمله تعداد متقاضیان واجد شرایط و امکانات موجود در هر استان/شهر و… انجام می‌شود.

این گزارش می افزاید: نهایی شدن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد با متقاضی در زمان انجام انتخاب واحد پروژه تخصیصی براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و منوط به واریز سهم آورده ابلاغی، ارائه عقد نامه رسمی ازدواج به اداره کل راه و شهرسازی استان/شهرستان و درج آن در سامانه است.

تعیین تکلیف متقاضی در صورت عدم ایفای تعهدات از جمله عدم ارائه عقدنامه رسمی و عدم واریز سهم آورده نیز به این شکل است که در صورت عدم ارائه عقدنامه رسمی توسط متقاضی در زمان انعقاد قرارداد (بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی) در این دستورالعمل، ثبت­‌نام آنها ملغی و کل سهم آورده پرداختی پس از جایگزین کردن متقاضی جدید (با رعایت تبصره (۱) ذیل) با اولویت متقاضی متاهل عیناٌ به ایشان مسترد می‌شود.

بر اساس این خبر ظرف مدت ۶ ماه پس از لغو و ابطال ثبت نام متقاضی مجرد، متقاضی دیگری برای تملک واحد احداثی از متقاضیان ثبت نام شده در سامانه طرح­‌های حمایتی و با اولویت متقاضی متاهل، جایگزین می شود.

 در صورت عدم وجود متقاضی مطابق تبصره (یک) اخیر، در صورت تمایل متقاضی مجرد، واگذاری واحد به آنها مشروط به شرایط ذیل امکان‌پذیر است.

نخست اینکه کل بهای قدرالسهم زمین و هزینه احداث واحد مسکونی به طور نقدی و براساس قیمت کارشناسی روز با کسر اصل آورده متقاضی را بپردازد. دوم اینکه تسهیلات دریافتی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار محاسبه و تقسیط خواهد شد.

هم چنین کل یارانه­‌های پرداختی مشتمل بر هزینه تخفیف صدور پروانه، نظام مهندسی، انشعابات و… به قیمت روز محاسبه و از متقاضی مسترد می‌شود.

بر اساس این خبر در صورتی که متقاضی مبالغ تعیین شده را وفق شرایط ذیل تبصره (یک) اخیر پرداخت نکند، سهم آورده به ایشان پس از کسر جرایم بانکی ناشی از تطویل دوره مشارکت مدنی، عیناً مسترد خواهد شد.

بر پایه این خبر مدارک مورد نیاز جهت احراز شرایط بدین شرح است: بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی، بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی، بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر شامل (گواهی تحصیل متقاضی، مدارک مربوط به محل تولد(شناسنامه) متقاضی یا والدین متقاضی، جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا والدین متقاضی، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا والدین متقاضی، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا والدین متقاضی، گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان یا والدین متقاضی.

در این دستورالعمل تصریح شده است: اجاره نامه به عنوان سابقه سکونت پنج ساله قابل قبول نیست.