1

فتح خونروایتی از فطرت الهی انسان در عاشورا

فتح خون یک کتاب ادبی است به قلم شهید سید مرتضی آوینی.

در حین خواندن این کتاب همزمان که با کاروان امام حسین علیه السلام همراه می‌شوید، دائما این دو سوال را از خودتان می‌پرسید که اگر آن زمان بودم، در برابر حرکت و قیام امام حسین علیه السلام چه می‌کردم و چه واکنشی نشان می‌دادم و الان و در عصری که زندگی می‌کنم برای همراهی با حرکت امام چه کار باید بکنم؟

آوینی با سخن گفتن از امام و اصحاب عاشورایی او در فتح خون، روایتی از فطرت الهی انسان در عاشورا و واقعه‌ی کربلا ارائه می‌دهد. از این منظر، عاشورا دیگر تنها یک واقعه‌ی تاریخی نیست که قرن‌ها از وقوع‌اش می‌گذرد، بلکه عاشورا حقیقتی تکرارشونده در هر زمان و مکان است و درون‌مایه‎ی آن عشق است. امام در بطن ماجرای عاشورا تجلی عشقی فرازمینی و الهی است که با اندیشیدن و با چشم دل دیدن او می‌تواند اسلام واقعی را به خواننده بنمایاند.

فتح خون کتابی ناتمام از آوینی است که انتشارات واحه آن را پس از شهادت نویسنده منتشر کرد. فتح خون در ده فصل «آغاز هجرت عظیم‌»، «کوفه»‌، «مناظره‌ی عقل و عشق»‌، «قافله‌ی عشق در سفر تاریخ»‌، «کربلا»، «ناشئه الیل»‌، «فصل تمییز خبیث از طیّب (اتمام حجت‌)»، «غربال دهر»، «سیاره‌ی رنج» و «تماشاگه راز» روایت می‌شود.