1

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به HIV هستند؟

خطر سرایت اچ آی وی از زن مبتلا، به مرد حدود 11 در ده هزار و از مرد مبتلا، به زن حدود 68 در ده هزار بدون ریختن منی و 138 در ده هزار با انزال منی است. التهاب می تواند خطر را 4 برابر کند.

ایدز چیست؟

اچ آر سی، HIV ( ویروس نقص ایمنی انسانی ) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن شما حمله می کند که برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها بسیار مهم است. به طور خاص، HIV به سلول‌های مهم بدن شما حمله می‌کند، از آن سلول‌ها برای ساختن کپی‌های بیشتری از خود استفاده می‌کند و سپس آنها را از بین می‌برد. اگر HIV درمان نشود منجر به بیماری ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود. افرادی که چار بیماری ایدز شده اند عموماً سیستم ایمنی بدنشان به شدت آسیب دیده است، که آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری ها قرار می دهد. خوشبختانه در حال حاضر راه های بیشتری برای پیشگیری و درمان HIV وجود دارد.

چگونه افراد به HIV مبتلا می شوند؟

HIV از طریق مایعات بدنی زیر منتقل می شود :

خون، مایع منی، پیشاب، مایع واژن، مایع مقعدی و شیر مادر. بیشتر اوقات، HIV از طریق رابطه جنسی مقعدی یا واژینال بدون کاندوم یا از طریق مصرف مواد مخدر تزریقی منتقل می شود. شما از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن یا سایر انواع تماس فیزیکی غیر جنسی به HIV مبتلا نمی شوید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به HIV هستند؟

اچ آی وی در برخی جوامع شایع تر است، هر فردی می تواند از طریق رفتارهایی که احتمال انتقال ویروس را افزایش می دهد، به HIV مبتلا شود. احتمال ابتلا به این بیماری برای هر کسی که رفتار پر خطر داشته باشد بسیار زیاد است. این موضوع بیشتر به نوع فعاالیت ها و ارتباطات شما بستگی دارد. بنابر این احتمال ابتلا برای هرکسی وجود دارد.

علائم رایج HIV چیست؟

علائم HIV ، بسته به فرد و اینکه در چه مرحله ای از HIV باشد متفاوت است. در مرحله ابتدایی، HIV علائم منحصر به فردی ندارد و ممکن است از آنفولانزا قابل تشخیص نباشد، بنابراین مهم است در افرادی که احتمال می دهند در معرض این ویروس بوده اند به طور منظم آزمایش دهند . آزمایش منظم تضمین می کند که HIV را زود تشخیص دهید و در اسرع وقت درمان را شروع کنید.

کجا می توانم آزمایش HIV بدهم؟

چندین روش مختلف برای آزمایش HIV وجود دارد، از سواب های خوراکی گرفته تا کیت های آزمایشگاهی. مکانهای زیادی در سراسر کشور تحت عنوان مراکز آزمایش رایگان ایدز و مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد که قابلیت ارایه خدمات آموزشی ، مشاوره ، مراقبت و درمان و پیشگیری ، کاهش آسیب به افراد در معرض بیشترین خطر را دارند. مراجعه به این مراکز رایگان بوده و تمامی خدمات به صورت محرمانه ارائه می گردد.

هر چند وقت یکبار باید آزمایش بدهم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به همه افراد بین 13 تا 64 سال توصیه می کند که حداقل یک بار آزمایش HIV را به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی معمول خود انجام دهند. برخی از افراد، از جمله افراد همجنس‌گرا ، دوجنس‌گرا و ترنس ، باید بیشتر آزمایش بدهند، زیرا HIV به‌ویژه در این افراد شایع است. افرادی که باردار هستند باید در سه ماهه اول خود آزمایش دهند.