1

شهرآورد صد و چهارم استقلال و پرسپولیس؛اراک

شهرآورد صد و چهارم استقلال و پرسپولیس روز چهارم مهرماه برگزار خواهد شد و با توجه به وضعیت ورزشگاه‌های تهران، این بازی به میزبانی ورزشگاه امام خمینی اراک برگزار خواهد شد.نگاهی به تاریخچه تقابل سرخابی‌ها نشان می‌دهد که این دو تیم تاکنون دو بار در خارج از تهران به مصاف هم رفته‌اند که هر دو مسابقه با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. حال باید ببینیم اراک طلسم تساوی های خسته کننده دربی های خارج از تهران را می شکند یا خیر.

اولین مسابقه دربی که خارج از تهران برگزار شد، به هفتم بهمن ماه سال 1373 برمی گردد که در ورزشگاه تختی بندرعباس برگزار شد. آن دیدار که بازی شماره 40 سرخابی‌ها به شمار می‌رفت، در حالی به جنوب کشور و استان هرمزگان منتقل شد که بازی رفت بین پرسپولیس واستقلال در نیمه نهایی لیگ چهارم آزادگان، در حالی که 2-2 مساوی بود، در دقیقه 88 رفتار پرخاشگرانه بازیکنان ومربیان ومسئولان دو تیم به علت اشتباهات داور، به جنجال کشیده شد و نیمه تمام باقی ماند. همان شب بازی احکام انضباطی برای خاطیان اعلام شد و حدود 12 نفر از بازیکنان و مربیان دو تیم، با محرومیت‌هایی بین سه ماه تا سه سال مواجه شدند اما یکی دیگر از احکام مربوط به آن بازی، برگزاری بازی برگشت در زمینی بی‌طرف بود. مسابقه‌ای که با حضور کمتر از پنج هزار تماشاگر در بندرعباس برگزار شد و خیلی آرام و بی‌سر و صدا با تساوی بدون گل به پایان رسید!

دومین و آخرین باری که استقلال و پرسپولیس در خارج از پایتخت به مصاف هم رفتند نیز به ۲۲ سال قبل بازمی‌گردد. بیستم دی ماه سال 1381 که دربی شماره 54 پایتخت، در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز برگزار شد. در آن ایام هم، مثل حالا ورزشگاه آزادی تهران به دلیل بازسازی مهیای برگزاری مسابقه نبود و این استادیوم، بعد از 31 سال درگیر مرمت اساسی شد و زمین ورزشگاه که انباشت از فشردگی خاک رس بود، نیم متر کنده شد تا زهکشی، ریختن خاک مرغوب و نصب چمن حرفه‌ای در آن انجام شود. در این میان، ورزشگاه تختی تهران و سایر ورزشگاه‌های نزدیک تهران هم شرایط مساعدی برای برگزاری بازی نداشتند تا بازی به تبریز و ورزشگاه یادگار منتقل شود. مسابقه‌ای که با تساوی 1-1 به پایان رسید. علی سامره مهاجم آبی‌ها به دلیل سریع‌ترین گل‌زنی در ثانیه چهل و دوم آن بازی رکورددار و ملقب به «علی ۳۰ ثانیه» شد و گل سرخ‌ها را هم، زنده‌یاد علی انصاریان از روی نقطه پنالتی در آن مسابقه به ثمر رساند.

حالا برای سومین بار، شاهد برگزاری دربی در خارج از تهران خواهیم بود. ورزشگاه امام خمینی(ره) که در این فصل، میزبان دیدار هفته اول پرسپولیس برابر ذوب‌آهن بود و حالا استقلالی‌ها آن را برای میزبانی دربی انتخاب کرده‌اند. ورزشگاهی که رجاییان مدیرعامل باشگاه آلومینیوم برای برگزاری آن به استقلالی‌ها اولتیماتوم داده که اول باید مبلغ دو میلیارد تومان را برای اجاره استادیوم پرداخت کنند وگرنه اجازه برگزاری مسابقه در این استادیوم را نخواهند داد!
نکته دیگر درباره این مسابقه این است که با وجود اینکه استقلال در این بازی میزبان است ولی قانون 90 به 10 یعنی حضور اکثریت هواداران میزبان در این بازی رعایت نخواهد شد و تماشاگران به صورت 50-50 روی سکوهای ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند اما اینکه بلیت‌فروشی اینترنتی یا حضور بانوان در استادیوم به چه صورت خواهد بود، از جمله موضوعاتی است که در روزهای آینده بیشتر درباره آن صحبت خواهد شد. ضمن اینکه تأمین امنیت این بازی هم از جمله مواردی است که بشدت مورد توجه قرار خواهد گرفت و باید دید این ورزشگاه چگونه از عهده میزبانی این بازی بزرگ که خواه ناخواه حاشیه هم خواهد داشت، بر خواهد آمد!