1

سه کتاب درباره حضرت زینب (س)

زینت عارفان/ محمدجواد رودگر؛ انتشارات امیرکبیر

«زینت عارفان» عنوان کتابی به قلم محمدجواد رودگر است که انتشارات امیرکبیر در ۱۲۰ صفحه منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب با استفادۀ فراوان از احادیث و روایات و نیز با نگاه به زندگانی حضرت زینب(س) با رهیافت و رویکردی عرفانی تلاش می کند شرحی معنوی از دوره های مختلف زندگی ایشان ارائه دهد. ایشان پس از توضیح ضرورت زینب شناسی و نسبت بین عرفان، زن و حضرت زینب(س) در فصل اول به دورۀ اولیه زندگی حضرت زینب(س) یعنی تولد تا ازدواج می پردازد. هم رأیی و همراهی با امام حسین (ع) موضوعی است که در فصل دوم با شرح نقش حضرت زینب(س) در حماسۀ عاشورا توضیح داده شده است. ارزیابی ابعاد شخصیت علمی، معنوی و سیاسی حضرت زینب(س) موضوع فصل سوم و ویژگی های عرفان ایشان موضوع فصل چهارم کتاب است. شرح مقامات عرفانی حضرت زینب(س) و ارزیابی عرفان در کلام و کردار ایشان موضوع فصل های پنجم و ششم کتاب است.

* بانوی کربلا، حضرت زینب علیهاالسلام/عایشه بنت الشاطی؛ انتشارات بوستان کتاب

تحریف اسلام جریانی بود که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی ریشه دوانیده بود. این جریان در واقعه کربلا به اوج رسید و دشمنان اسلام قصد داشتند با کشتن امام حسین(ع) اسلام محمدی را از میان بردارند. حضرت زینب(س) پس از حماسۀ کربلا دو خطبه در کوفه و شام ایراد کردند که سدی در مقابل جریان تحریف شد. ایشان با ایستادگی در مقابل این جریان، صدای کربلا را به آیندگان رساندند و از این طریق، اسلام محمدی به حیات خود ادامه داد. آنچه واضح است این است که جریان تحریف در تمام اعصار به فعالیت خود ادامه داده است و نبرد بین حق و باطل همچنان پابرجاست. برای نبرد با باطل و شکست آن باید همان مسیری سپری شود که خاندان عصمت و طهارت طی کرده اند. الگوپذیری از ایشان به منزله شکست باطل و مقابله با جریان تحریف است. زندگانی حضرت زینب(س) یکی از بهترین الگوهایی است که می توان در راه مبارزه با تحریف از آن بهره مند شد.
«بانوی کربلا، حضرت زینب علیهاالسلام» کتابی به قلم عایشه بنت الشاطی است که سیدباقر خسروشاهی آن را جمع آوری و سیدرضا صدر ترجمه کرده است. کتاب روایتی داستان گونه از زندگی پرفرازونشیب حضرت زینب(س) را در ۱۷۶ صفحه ارائه می کند. نویسنده پس از اشاره به پدران و نیاکان حضرت زینب کبری(س) به شرح دوره های مختلف زندگی ایشان همت گمارده است تا الگویی مناسب را به مخاطبان معرفی کند. این روایت از دوران اندوهناک کودکی ایشان که همراه با رحلت رسول خدا(ص) و شهادت حضرت زهرا(س) بود، آغاز می شود و تا شرح حضور ایشان در واقعۀ عاشورا و بعدازآن یعنی تلاش برای رسواساختن خاندان بنی امیه ادامه می یابد.

* زینب(س)؛ فریاد فرمند/ آنتون بارا؛ انتشارات چاپ و نشر بین الملل

آنتوان بارا نویسنده و پژوهشگری مسیحی اهل کشور سوریه است. از او چند کتاب با موضوع اهل بیت علیهم السلام به چاپ رسیده است. یکی از کتاب های ایشان به زندگانی حضرت زینب(س) می پردازد. به باور او استمرار اسلام وابسته به قیام امام حسین(ع) بوده و بقای قیام ایشان در گرو نقش آفرینی و سخنان حضرت زینب(س) قرار گرفته بود. «زینب (س)؛ فریاد فرمند» عنوان کتابی است که آنتوان بارا درباره حضرت زینب (س) نوشته است او درباره حضرت زینب و کتاب خود این چنین گفته است: «حضرت زینب(س) مانند برادرش یکی از اولیاءالله است. من تلاش کردم در این کتاب شخصیت ایشان را با مریم عذرا مقایسه کنم. یکی از جملات حضرت زینب در واقعه عاشورا این است که خطاب به کسانی گفت: “من در این روز جز زیبایی ندیدم.” امیدوارم که در این کتاب توانسته باشم این زیبایی در کلام ایشان را شرح کنم.»