آب راکد، زیستگاه‌ مهم پشه آئدس

پشه آئدس که عامل انتقال ویروس دنگی است.

سال گذشته به‌دلیل بارندگی فراوان در جهان بیش از 6 میلیون مورد ابتلا به تب دنگی بروز پیدا کرد که بیشترین موارد در آمریکای جنوبی و برزیل بود و سپس در هندوستان، آسیای جنوبی، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مشاهده شد.

فرشید رضایی درباره نحوه انتقال ویروس تب دنگی افزود: زمانی که یک بیمار که به کشورهای آلوده سفر داشته در دوره تب‌دار بیماری خود در منزل باقی نماند و پشه‌های آئدس او را نیش بزنند و ویروس از خون بیمار وارد بدن پشه‌ها شود، پس از 7 روز از خونخواری، پشه‌ها می‌توانند ویروس خورده‌شده را با نیش زدن به افراد سالم دیگر در منزل یا محله سکونت بیمار منتقل کنند.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر فصول شایع انتقال بیماری تب دنگی بیان کرد: انتقال بیماری در فصول و زمان‌های خاص مانند فصول پرباران بیشتر می‌شود و نمونه آن باران و سیل‌های بهار امسال در امارات متحده عربی بود که منجر به تکثیر فراوان پشه و ابتلای هزاران نفر در امارات شد و سهم ما ابتلای بیش از 100 مسافر بود که برای کار یا تفریح به آن کشور سفر کرده بودند.

وی ادامه داد: پشه آئدس که عامل انتقال ویروس دنگی است، در هر جایی که آب باران یا لوله کشی جمع شود به راحتی امکان تکثیر دارد و از یک درب بطری تا ظروف بسیار بزرگ زیستگاه خوبی برای لارو پشه بعد از باز شدن تخم‌هاست.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان این که دست بشر برای مبارزه  با این پشه بسته نیست و راه‌های مختلفی وجود دارد که شهروندان در صورت آلوده شدن پشه‌ها در آینده بتوانند از سلامت خودشان محافظت کنند؛ گفت: بیش از 100 سال است که بسیاری از کشورهای توریستی دنیا میزبان این پشه و بیماری‌های منتقله از آن هستند و در حالی که مردم به زندگی معمول خود با رعایت نکاتی بهداشتی برای ممانعت از تکثیر و تخم گذاری پشه‌ها ادامه می‌دهند، توریسم و گردشگری خود را نیز حفظ کرده‌اند.

وی تصریح کرد: آنچه در شکل گیری همه‌گیری‌ها نقش مهمی دارد دانش مردم و رفتارهای بهداشتی است که به صورت فردی و گروهی انجام می‌گیرد و درمورد تب دنگی نیز همین قانون حاکم است.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.