ابتلای ۹۲ نفر در یک ماه گذشته به بیماری تب دنگی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳ نفر از مبتلایان به بیماری تب دنگی که بر اثر نیش پشه آ ئدس دچار بیماری شدند فوت شدند.

حسین فرشیدی گفت: از ۲۶ اردیبهشت امسال تا ۲۶ خرداد، ۹۲ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده اند . این بیماری بر اثر گزش پشه آئدس ایجاد می شود و مراقبت در استان‌های مرزی برای پیشگیری از این بیماری مسری باید بیشتر باشد.

وی گفت: تمام کشور‌های منطقه ما سابقه شیوع این بیماری را دارند از ۲۶ اردیبهشت امسال تا دیروز، شاهد ۹۲ ابتلا به تب دنگی هستیم که به جز ۲ مورد بقیه افراد از خارج کشور به این بیماری مبتلا شده اند.
فرشیدی با بیان اینکه ۹۰ درصد این ابتلا‌ها مربوط به کشور امارات است و ادامه داد: همو طنانی که به این کشور و کشور‌های حاشیه جنوب خلیج فارس سفر داشته اند به این بیماری مبتلا شدند.
وی گفت: بیش از ۴ سال است که وزارت بهداشت از نظر مراقبتی این بیماری را رصد می‌کند و پشه را به عنوان عامل بیماری زا بررسی می‌کنیم، اما موارد ابتلای امسال از کشور‌های حاشیه جنوب خلیج فارس مبتلاشدند و ۸۰ درصد این بیماران مربوط به شهرستان‌های استان فارس هستند امکان انتقال بیماری از طریق پشه به افراد سالم وجود دارد.
فرشیدی افزود: در برخی استان‌ها هم پشه وجود دارد و هم بیماران، در برخی استان‌ها پشه نیست، اما بیماران از سایر استانا آمده اند بنابر این ما باید به بیماران و مردم آگاهی دهیم که عامل اصلی انتقال که پشه هستند را همانند پشه آنوفل در بیماری مالاریا شناسایی کنند.
فرشیدی افزود: گمرگ کشور دستور لازم را برای دستگاه‌های لازم تشخیص این بیماری برای استان‌های مرزی کشور در شمال و جنوب کشور داده است و بزودی این دستگاه‌ها در پایانه‌های مرزی مستقر میشود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تخم این پشه تا یک سال در صورت بودن آب راکد زنده می‌ماند و امکان بیماری زایی دارد. تب و تهوع و استخوان درد علایم این بیماری است و هر نوع گزش پشه در استان‌های شمالی و جنوبی کشور نیازمند انام آزمایش خون و بررسی ابتلا به تب دنگی است.
وی افزود: ۳ مورد از مبتلایان به تب دنگی فوت شده اند دو مورد در امارات و یک مورد در کشور فوت شده است و این بیماری کشنده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: بوشهر، هرمزگان گیلان مازندران و گلستان استان‌های مورد نظر برای پیشگیری از بروزبیماری تب دنگی هستند و وجود آب راکد در این مناطق می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری باشد.
وی گفت: سند ملی بیماری‌های منتقله از پشه آئدس امضا شده و از دیروز به بخش‌های مختلف و دستگاه‌های کشور ابلاغ شده است در این سند به نقش همه دستگاه‌ها در پیشگیری و شناسایی این بیماری اشاره شده است اگر این وظایفی که در این سند آمده است رعایت شود می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.