بیوپسی پستان چیست؟

بیوپسی پستان روشی است که در آن بخشی یا تمام قسمت مشکوک در پستان برداشته شده و مورد بررسی قرار می گیرد. معمولا برای وجود سرطان پستان، نمونه رشد از طریق یک سوزن انجام می‌شود و یا با استفاده از یک روش جراحی قسمت مد نظر را برش می دهند و پس از آماده سازی نمونه پاتولوژیست آن را با استفاده از یک میکروسکوپ بررسی و آزمایش می کند تا بافت سرطانی بدخیم را تشخیص دهد. کلمه هایی که برای این موارد به ناحیه مشکوک یا رشد قبل و بعد از تشخیص استفاده می شود ممکن است شامل توده ،ضایعه، کلسیفیکاسیون و تومور باشد.

مطالعات تصویربرداری مانند ماموگرافی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اولتراسوند احتمال دارد برای هدایت این روش استفاده شود، که به عنوان یک بیوپسی پستان با تصویر شناخته می شود. 

یک بیوپسی استریوتاکتیک پستان از ماشین مخصوص ماموگرافی برای کمک به انتقال تجهیزات بیوپسی به بخشی که ناهنجاری پستان دیده می‌شود استفاده می کند.

نحوه انجام گرفتن بیوپسی پستان

قبل از انجام گرفتن بیوپسی پستان، پزشک معالج پستان بیمار را مورد بررسی و معاینه قرار می‌دهد‌‌.که این آماده سازی میتواند موارد زیر را در بر داشته باشد:

– معاینه جسمی ،سونوگرافی، ماموگرافی، MRI

در مراحل انجام بیوپسی پستان یکی از این آزمایش ها انجام می شود و پزشک متخصص یک سوزن نازک یا سیم را در ناحیه توده مشکوک قرار می دهد تا جراح بتواند به راحتی آن را پیدا کند. که برای آسوده سازی شرایط به بیمار بی حسی موضعی تزریق می‌شود تا ناحیه اطراف توده را بی حس کنند.

در صورت داشتن چه علائمی برای بیوپسی پستان باید به پزشک مراجعه کرد؟

 در صورتی که بیمار علائم زیر را دارا باشد باید به پزشک مراجعه کند:

● پوست سینه قرمز یا تحریک شده

● پوست شفاف در پستان

● کمرنگ شدن پوست در پستان

● تورم پوست پستان

● تخلیه نوک پستان از شیر

● عقب نشینی نوک پستان یا چرخش

● خارش نوک پستان

● تغییر در اندازه یا شکل یک سینه

● درد سینه

هدف از انجام بیوپسی پستان چیست؟

بهره گیری از روش بیوپسی پستان جهت پاسخ به شبه های پیش آمده چون:

 آیا اختلال نگران کننده یا ناحیه کلسیفیکاسیون سرطانی است یا خیر، و اگر سرطان باشد چه نوع سرطانی است و چگونه می توان یک برنامه درمان را توسعه داد، انجام می شود. هنگامی که هیچ سرطان پستان تشخیص داده نشود، تشخیص یک توده خوش خیم یا بی ضرر را تایید می کنند.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.