سامانه چک الکترونیک رونمایی شد

علی صالح آبادی در مراسم رونمایی از چک الکترونیکگفت: تمام اصناف و تجار و کسب و کار‌ها با چک سروکار دارند و هرچه اعتبار چک را بیشتر کنیم به تسهیل و بهبود کسب وکار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه قانون جدید چک اعتبار را به چک برگرداند، گفت: امروز کسی که چک را دریافت می‌کند اطمینان زیادی به وصول چک دارد. در گذشته دریافت کننده چک به دنبال صادرکننده چک می‌رفت تا چک وصول شود، اما امروز این وضعیت برعکس شده و صادرکننده چک نگران وصول چک می‌شود تا اعتبارش خدشه دار نشود و حساب‌های بانکی وی مسدود نگردد.

صالح آبادی گفت: آموزش استفاده از چک الکترونیک بسیار مهم است که ما در دستور کار داریم و امیدواریم به زودی در تمامی شبکه بانکی این خدمت بزرگ به همه ارائه شود. تلاش‌های تمام عزیزان به ویژه همکاری کمیسیون اصل نود برای راه‌اندازی چک امن دیجیتال و اجرای کامل قانون جدید چک به ویژه کمیسیون اصل ۹۰ قابل ستایش است.

وی با اشاره به راه اندازی چک دیجیتال در ۳ بانک تجارت، پارسیان و صادرات از امروز، تصریح کرد: شرایط دریافت چک دیجیتال هیچ تفاوتی با چک‌های کاغذی ندارد. به زودی شرایطی فراهم می‌شود تا تمامی بانک‌ها بتوانند این خدمت نوین و ارزشمند را به جامعه ارائه دهند.

چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.
به همین منظور، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.
از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، نیاز نداشتن به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و ممکن نبودن سرقت یا تحریف چک اشاره کرد. 

بانک مرکزی در مراسمی با حضور رئیس کل این بانک و وزرای اقتصاد و صمت از خدمت نوین «چک الکترونیک» رونمایی کرد.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.