فتق بعد از سزارین: علائم، درمان و بهبودی

فتق بعد از سزارین یکی از عوارض نادری است که ممکن است ایجاد شود که در اغلب موارد خود به خود رفع می شود ولی در موارد شدید که روده ها درگیر می شوند نیاز به جراحی برای درمان خواهد داشت.

زمانی که زایمان طبیعی امکان پذیر نباشد ، برای جراحی سزارین و تولد نوزاد باید شکم و رحم بریده شود. یکی از عوارض نادر احتمالی سزارین ، فتق است که در ادامه شما را با این مشکل آشنا می کنیم.

براساس تحقیقی که در مجله  PLoS One منتشر شد ، احتمال بروز فتق بعد از سزارین که در 10سال بعد از زایمان نیاز به جراحی فتق دارند 2 هزارم در صد است. احتمال بروز فتق در زنان می تواند بیشتر باشد ولی یا این مشکل به صورت خود به خود رفع می شود یا این که تا مدت ها نیازی به جراحی پیدا نمی کنند. 

احتمال بروز فتق بعد از سزارین در زنانی که برش جراحی سزارینشان عمودی بوده است بیشتر است و حدود 15 – 20 درصد موارد فتق بعد از زایمان در این گروه قرار می گیرند که ظرف یک سال بعد از سزارین با علامت و ناراحتی روبرو می شوند. 

در ابتدا باید شما را با معنی واژه فتق آشنا کنیم . زمانی که بخشی از بدن به بخشی دیگر فشار بیاورد و باعث برآمده شدن آن بشود می گوییم دچار فتق شده است. مثلا در فتق برشی بعد از سزارین ، دیواره شکم از محل برش سزارین ، بیرون میزند. 

عوامل خطر فتق سزارین

برخی از مشکلات بعد از زایمان می تواند خطر فتق سزارین را افزایش دهد :

– چاقی و اضافه وزن زیاد که باعث فشار بیشتر بر شکم شود.

– محل برش بزرگتر 

– دیابت

– بافت ضعیف شکم 

علایم فتق بعد از سزارین

پوست پایین شکم ، جایی که رحم در زیر آن قرار گرفته است و بعد از زایمان جمع می شود ، حالت شل و تورفته یا افتاده پیدا میکنید و بنابراین تشخیص فتق کار سختی است و ممکن است فقط پوست شکمتان در حال ترمیم بعد از زایمان باشد. 

به طور کلی فتق بعد از سزارین باعث بروز علامت خاص یا خطرناکی نمی شود و به مرور به صورت خود به خود از بین می رود ولی در صورتی که از ظاهر خود ناراضی بودید یا این که میزان بیرون زدگی فتق سزارین زیاد باشد تنها روش درمان بریدن بیرون زدگی با جراحی است. 

فتق سزارین همیشه بلافاصله بعد از زایمان ایجاد نمی شود و ممکن است که بعد از چند ماه متوجه برآمدگی در محل جراحی شوید که معمولا در این شرایط بیشتر به چشم می آید:

وقتی که فعالیت فیزیکی انجام می دهید مثلا برداشتن اجسام

زمانی که صاف می ایستید

زمانی که سرفه می کنید.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.