مراحل مختلف عفاف باید در فرهنگ خانواده‌ها نهادینه شود

پژوهشگر عفاف و حجاب گفت: اگر مراحل حیا و عفاف جزو مباحث تربیتی و فرهنگ خانواده‌ها قرار گیرد خود به خود منجر به رعایت حجاب خواهد شد.

دکتر نیره آزادی پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو گفت: مقوله حجاب زیر مجموعه و زیرشاخه نگاه تربیتی و ذیل فرهنگ و قانون کشورمان است.
وی افزود: دو مبحث به نام حیا و عفت وجود دارد که خود به خود موجب رعایت پوشش و حجاب و مانع از یک سری کار‌ها می‌شوند. حیا به عنوان یک عامل درونی و بازدارنده مانع از انجام خیلی کار‌ها در انسان می‌شود و بحث عفت نیز یک نیرویی است که انسان را از غلبه هوای نفس بر عقل باز می‌دارد.
پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب گفت: بحث عفاف شامل بخش‌های مختلفی مانند عفت درونی، عفت فردی، عفت اجتماعی و عفت الهی می‌شود، اما برای رسیدن به این عفاف باید مراحلی طی شود. برای مثال ما اول باید عفاف را در فکرمان ایجاد کنیم و اجازه ورود برخی فکر‌ها را به ذهن و فکر خودمان ندهیم، چون افکار ما مقدمه گفتار و کردار ما خواهد بود.
آزادی ادامه داد: عفت در گفتار نیز به این معناست که اجازه ورود هر کلامی را به زبان ندهیم و مرحله بعدی هم عفت در رفتار و عفت در نگاه است تا اینکه به مرحله عفت در پوشش برسیم به این معنا که نوع پوشش انسان در خانه، اجتماع، محل کار و محیط جامعه باید متناسب با شخصیت وجودی انسان و قانون و فرهنگ و دین جامعه باشد.
این پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: اگر مراحل حیا و عفاف جزو مباحث تربیتی و فرهنگ خانواده‌ها قرار گیرد خود به خود منجر به رعایت حجاب خواهد شد یعنی انسان برای شخصیت خودش ارزش قائل باشد و نوع پوشش خود را متناسب با محیط خانوادگی و کاری انتخاب کند ضمن اینکه قانون و دین اسلام را نیز افراد را به رعایت عفاف و حجاب ملزم می‌کند.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.