مصرف دانه کنجد در بارداری و اثرات آن

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی در دوران بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که هر نوع ماده خوراکی که مادر مصرف می‌کند، مستقیم یا غیرمستقیم بر جنین اثر می‌گذارد، بانوان باردار در دوران حاملگی خود نسبت به خوردن هر ماده غذایی دچار وسواس می‌شوند و مدام در تکاپو هستند تا از اثرات مصرف مواد خوارکی مختلف بر جنین‌شان آگاهی لازم را کسب کنند.

آیا خوردن دانه کنجد در بارداری بی‌خطر است؟

اگر باردار هستید، باید در انتخاب غذایی خود بسیار مراقب باشید زیرا آنچه می‌خورید بر سلامت شما و همچنین سلامت کودک شما تأثیر می‌گذارد. هر چیزی که قصد دارید بخورید (هر چند کم) بر سلامت کودک شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین مهم است که غذاهای سالم را انتخاب کنید.

آیا می‌توان دانه کنجد را در دوران بارداری مصرف کرد؟

این تصور که دانه‌های کنجد سفید برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر نیستند، چیزی جز یک افسانه نیست. در هند، بسیاری از مردم بر این باورند که دانه‌های کنجد یک ماده غذایی با «طبع گرم» است و گرمای بدن را افزایش می‌دهد و تعادل طبیعی بدن را بر هم می‌زند. برخی از افراد هم‌چنین بر این باورند که خوردن غذاهای طبع گرما مانند دانه کنجد در بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. برعکس، دانه‌های کنجد سرشار از مواد مغذی ضروری مانند آهن، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند که هم برای مادر و هم برای جنین مفید هستند.

ارزش غذایی دانه کنجد

دانه‌های کنجد با مواد مغذی ضروری مختلفی غنی شده است و مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین مفید باشد. این دانه‌ها منبع عالی آهن، کلسیم و فیبر هستند. برای دریافت تمام این مواد مغذی فقط باید چند دانه مصرف کرد.

تجزیه و تحلیل مواد مغذی موجود در دانه‌های کنجد (هر ۱۰ گرم دانه کنجد تقریباً مقادیر زیر از هر ماده مغذی را دارد):

  • پروتئین – ۲ گرم
  • فیبر – یک گرم
  • کربوهیدرات – ۲ گرم
  • چربی – ۴ گرم
  • کلسیم – ۸۹ میلی‌گرم
  • آهن – ۳/۱ میلی‌گرم
  • کالری – ۵۱
  • سایر مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های B به مقدار کمی در دانه کنجد وجود دارند.

روش‌های استفاده از کنجد

دانه‌های کنجد را می‌توانید به طرق مختلف مصرف کنید و از خواص گوناگون آن بهره ببرید، علاوه بر مصرف دانه‌های کنجد به صورت خام، شما می‌توانید دانه کنجد را به صورت برشته و تف داده نیز مصرف کنید.

همچنین شما می‌توانید دانه‌های کنجد را به صورت پودر شده نیز در انواع غذا استفاده کنید. اگر مصرف دانه‌های کنجد برای شما خوشایند نیست؛ خود را از مواد مغذی موثر و مفید این دانه معجزه‌آسا محروم نکنید. شما می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید. روغن کنجد حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که خواص ضدالتهابی دارد، برای تسکین درد مفاصل مفید است و خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. شما می‌توانید از روغن کنجد به عنوان یک روغن گیاهی مقوی و موثر برای ماساژ پوست و مو خود استفاده کنید و از ریزش مو در دوران بارداری جلوگیری کنید.

همچنین ماساژ پوست شکم با روغن کنجد می‌تواند شما را از شر ترک‌ها و خطوط بارداری در امان نگه دارد. درد مفاصل به خصوص درد مفاصل لگن و کمر از عوارض رایج حاملگی هستند با ماساژ کمر و عضلات ناحیه لگن می‌توانید درد این نواحی را تا حدودی تسکین دهید. پیش از مصرف روغن کنجد حتماً با پزشک متخصص خود درباره نحوه و میزان استفاده آن مشورت کنید. توجه داشته باشید که برخی افراد ممکن است نسبت به روغن کنجد حساسیت داشته باشند بنابراین به روغن کنجد حساسیت دارید مصرف آن در دوران بارداری هرگز توصیه نمی‌شود. 

فواید خوردن دانه کنجد برای سلامتی در دوران بارداری

دانه‌های کنجد (تیل) در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک غذای فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود. دانه‌های کنجد می‌توانند مواد مغذی زیادی را ارائه دهند که برای یک بانوی باردار و جنین او ضروری است. برخی از فواید خوردن دانه کنجد در دوران بارداری در زیر ذکر شده است.

  • دانه‌های کنجد به عنوان یک بسته کامل از مواد مغذی حاوی آهن، کلسیم و ویتامین‌ها هستند که همگی برای رشد جنین ضروری هستند. دانه‌های کنجد سرشار از ویتامین‌های B مانند ریبوفلاوین، نیاسین B۳، تیامین B۱ و پیریدوکسین B۶ هستند که همگی رشد مناسب جنین را تضمین می‌کنند.
  • دانه کنجد منبع بسیار خوبی از پروتئین و اسیدهای آمینه است که برای رشد مناسب جنین لازم است.
  • دانه کنجد که منبع غنی فیبر است، می‌تواند به هضم غذا در دوران بارداری کمک کند. یبوست یک مشکل رایج در دوران بارداری است. مصرف دانه کنجد می‌تواند از بروز یبوست و سایر مشکلات مربوط به دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.
  • دانه‌های کنجد حاوی اسید اولئیک است که می‌تواند سطح کلسترول بد یا سطح LDL را پایین نگه دارد و سطح کلسترول خوب یا HDL را بهبود بخشد. دانه کنجد یک منبع لیپیدی خوب و مفید است.
  • دانه کنجد حاوی ویتامین C است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری کند. در دوران بارداری، قدرت ایمنی بدن بانوی باردار پایین خواهد بود، بنابراین ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها شود. اما می‌توان با خوردن دانه کنجد از این عفونت‌ها جلوگیری کرد. مصرف دانه کنجد می‌تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز جلوگیری کند.
  • کلسیم یک ماده مغذی مهم برای سلامت دهان و دندان در دوران بارداری است. دانه‌های کنجد منبع عالی کلسیم هستند که می‌توانند از دندان‌های بانوی باردار مراقبت کنند. بانوان باردار با خوردن دانه کنجد می‌توانند از دندان‌ها و استخوان‌های خود در بارداری مراقبت کنند. کلسیم موجود در دانه کنجد هم‌چنین می‌توانند به رشد سالم جنین کمک کنند.
  • از آنجایی‌که دانه‌های کنجد حاوی اسید فولیک هستند، خوردن آن‌ها در دوران بارداری می‌تواند به جلوگیری از نقص لوله‌های عصبی در نوزادان کمک کند.
  • هم‌چنین اعتقاد بر این است که خوردن دانه کنجد باعث افزایش انرژی و کاهش استرس و کند ذهنی می‌شود.
  • دانه کنجد منبع غنی آهن است. مصرف دانه کنجد می‌تواند ضامنی باشد برای دریافت اکسیژن کافی به جنینی که در رحم مادر جای گرفته است.

در دوران بارداری چه میزان دانه کنجد می‌توان استفاده کرد؟

مسلماً بهترین نوع تغذیه، رعایت اعتدال در مصرف هر ماده غذایی است. کمبود و یا افزایش مصرف هر کدام از مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود. در دوران بارداری نیز میزان مصرف مواد خوراکی تا حدودی متفاوت از شرایط معمول است. کنترل مصرف کنجد در دوران بارداری و محدود کردن مصرف آن تا سه قاشق غذاخوری ضروری است.

می‌توانید برای خوش طعم شدن غذا، کمی کنجد به غذا بپاشید و به آن اضافه کنید. با این حال، از مصرف غذاهایی که صرفاً از دانه‌های کنجد تهیه شده‌اند، مانند حلوا کنجدی، در دوران بارداری خودداری کنید. مصرف هر چند وقت یکبار کنجد در دوران بارداری اشکالی ندارد، اما مصرف بیش از حد آن برای سلامتی مادر و جنین مفید نیست.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.