کدام بیماران قلبی مجاز به روزه گرفتن نیستند؟

تاثیر روزه گرفتن بر قلب

روزه گرفتن به طور بالقوه می‌تواند در بهبود عوامل خطر برای سلامتی قلب، مفید باشد. نام بردن تاثیرات مستقیم روزه بر سلامت قلب دشوار است. در افراد سالم روزه به طور مستقیم بر قلب تاثیر نمی‌گذارد. بلکه از طریق کنترل فاکتورهای خطر قلبی، باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی می‌شود.

روزه گرفتن به طور منظم باعث کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون می‌شود. همچنین روزه باعث کاهش میزان چربی در بدن می‌شود. با کاهش قند خون، خطر ابتلا به دیابت و اضافه وزن که جز عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است کاهش می‌یابد.

همه بیماران قلبی مجاز به روزه گرفتن نیستند. در مورد تمام بیماران قلبی برای روزه‌داری نمی‌توان نسخه واحد و دستور عمل یکسانی تجویز کرد. چنین پروتکلی نیز وجود ندارد. هر بیمار قلبی بسته به نوع و شدت بیماری، علائم قلبی، داروهای مصرفی و دوز آن‌ها باید با پزشک معالج خود مشورت کند.

فقط بیماران قلبی مجاز به روزه گرفتن هستند که بیماری آنها خفیف و کنترل شده با درمان دارویی و بدون علامت باشد. قبل روزه‌داری حتما دوز داروهای مصرفی باید با مشورت پزشک به صورت دقیق تنظیم شود.

از تاثیرات روزه بر قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چاقی
  • کاهش قند خون‌
  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول خون 
  • کاهش استعمال دخانیات 

کدام بیماران قلبی مجاز به روزه گرفتن هستند؟

نمی‌توان گفت روزه اثر منفی بر افرادی که بیماری قلبی پایدار و ثابت دارند و دچار نوسان نمی‌شوند (مثلا دچار افزایش و کاهش فشار خون، درد قفسه سینه و …نمی‌شوند) دارد.

در واقع روزه می‌تواند به دلیل مصرف کمتر غذا و ترک سیگار کشیدن سودمند باشد. به طور کلی روزه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و همچنین تاثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی دارد.

بیمارانی که بیماری متوسط قلبی بدون علامت و کنترل‌شده‌ای دارند و اصرار به روزه‌داری دارند؛ می‌توانند با نظر پزشک متخصص قلب معالج خود و با تنظیم داروهای قلبی به صورت آزمایشی چند روز روزه‌داری را امتحان کنند. در صورت تشدید علائم بیماری، حتما از ادامه روزه‌داری اجتناب کنند.

بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند با مشورت پزشک معالج و رعایت دوز داروهای مصرفی روزه بگیرند.

کدام بیماران قلبی مجاز به روزه گرفتن نیستند؟

بیماران قلبی که مستعد تغییرات سریع در حجم خون یا کم آبی یا عدم تعادل آب و الکترولیت هستد. مثل نارسایی شدید قلبی، بیماری قلبی همراه با نارسایی کلیه یا بیماران قلبی تحت درمان با دیورتیک (مدر) باید از روزه‌داری اجتناب کنند.

بیمارانی که میزان داروهای مصرفی آن‌ها بیش از چند بار در طول شبانه‌روز است یا اینکه داروهای متعدد قلبی مصرف می‌کنند؛ نباید روزه بگیرند.

افراد مبتلا به مشکلات قلب باید هنگام روزه‌داری در طول ماه رمضان اقدامات احتیاطی بیشتری داشته باشند. بیماران قلبی به منظور جلوگیری از عوارض، مخصوصا در تعیین دوز داروها و زمان مناسب برای مصرف آن‌ها به پزشک معالج مراجعه کنند.

بیماران باید با متخصصان قلب و عروق خود در مورد نحوه مصرف دارو در ماه رمضان مشورت کنند. بیماران ممکن است مجاز به جایگزینی داروهای معمول با داروهای طولانی‌مدت باشند تا بتوانند روزانه چندین ساعت روزه‌داری را جبران کنند.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.