ممنوعیت فروش تعهدات پزشکی شامل دانشجویان پردیس و آزاد هم می‌شود

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت گفت: دانشجویان پردیس و دانشگاه آزاد نیز شامل ممنوعیت خرید تعهدات می‌شوند، اما بازه تعهدی آنها کمتر است.

­دکتر بابک ثابت دیوشلی در خصوص بخشنامه اخیر وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت خرید تعهدات آموزش رایگان برای همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علوم پزشکی گفت: این ممنوعیت هم پشتوانه قانونی دارد و هم منطقی و فروش آن در دوره‌ای که اتفاق افتاد به علت تفسیر خاص از قانون بوده که با هزینه‌های حداقلی این تعهدات فروخته شد.

وی ادامه داد: موضوع تعهدات از قبل از انقلاب هم در کشور وجود داشته و هر کسی که به صورت رایگان در کشور تحصیل می‌کرده باید حداقل به همان اندازه در کشور خدمت کند.

دکتر ثابت با بیان اینکه دوره انترنی یا کارورزی هم جزو تعهدات محسوب می شود، تاکید کرد: اگر دوره پزشکی را ۷ ساله در نظر بگیریم، از این مدت ۲ سال که دوره کارورزی است که شامل تعهدات می‌شود و ۲ سال دیگر نیز طرح اجباری نیروی انسانی است . در واقع ۳ سال دیگر فرد باید در کشور خدمت کند و می‌تواند هر گونه خدمت درمانی یا بهداشتی در کشور انجام دهد تا مدرکش آزاد شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت افزود: البته افرادی که سهمیه مناطق ۲ و ۳ در کنکور سراسری بودند باید دو برابر مدت تحصیل در کشور خدمت کنند.

وی با بیان اینکه دولت برای تربیت هر دانشجوی پزشکی بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه می کند، گفت: اگر کسی در کشور به صورت رایگان تحصیل می‌کند باید تعهدات خود را انجام دهد و برای دانشجویان پردیس و آزاد هم که هزینه پرداخت می کنند، چون هزینه واقعی و تمام شده خود را نمی‌دهند باید تعهد خود را بگذرانند البته این تعهد برای آن دانشجویان کمتر است.

در پایان دکتر ثابت به لزوم اجرای مصوبه اخیر تاکید کرد و گفت: اجرای این بخشنامه سبب می‌شود فشار بر دستگاه بهداشتی – درمانی کشور کاهش یابد و تا حدی موضوع کمبود‌ها و توزیع پزشک در کشور را جبران می‌کند.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.