ترشحات زرد رنگ واژن: علت ها و درمان

ترشحات سفید، کرم یا زرد روشن واژن طبیعی است و نشانه سالمی است که واژن به طور طبیعی خود را تمیز می کند.شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد ترشحات زرد رنگ شود.

ترشحات واژن ترکیبی طبیعی از ترشحات واژن و مخاط دهانه رحم است. به میزان کمتر یا بیشتر، هر زن سالم آن را تولید می کند. رنگ و بوی آن از موردی به مورد دیگر متفاوت است، اگرچه به طور کلی طبیعی در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از ترشحات، مانند ترشحات زرد رنگ واژن، ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

این همه به ویژگی های ترشحات بستگی دارد. قبل از دوره قاعدگی، برخی از زنان احتمالاً ترشحات زرد رنگی دارند، زیرا تغییرات هورمونی بر ترکیب آن تأثیر می گذارد. با این حال، اگر اولین بار است که آن را دارید، هرگز نباید آن را نادیده بگیرید. در ادامه هر آنچه که باید در مورد ترشحات زرد رنگ واژن بدانید را به شما خواهیم گفت.

مرکز مشاوره حال خوب -دکتر کبری درویش پیشه

علل ترشحات زرد رنگ واژن

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، ترشحات واژن به دلیل تغییرات هورمونی دچار تغییر رنگ و بو می شود. از جمله، ترشحات واژن به جلوگیری از عفونت، روان کردن ناحیه در حین مقاربت و تمیز نگه داشتن واژن کمک می کند.

در شرایط عادی، ترشحات به رنگ روشن است، بو ندارد و می تواند از نظر ویسکوزیته متفاوت باشد. به همین ترتیب، میزان ترشح به دلیل عوامل زیادی (مثلاً استفاده از داروهای ضد بارداری) از نظر شدت متفاوت است. این تغییر طبیعی است، بنابراین همیشه دلیلی برای هشدار نیست.

زمانی که هیچ سابقه ای از تغییر رنگ وجود ندارد، احتمالاً نشانه یک بیماری زمینه ای است. اگر ترشحات زرد کمرنگ، بدون بو و همراه با علائم دیگر باشد، نباید جای نگرانی باشد. اگر تغییری در بو وجود دارد و علائم دیگری در شما ایجاد می شود ممکن است به دلیل موارد زیر باشد.

1. عفونت Candida sp

کاندیدیازیس واژن یک عفونت قارچی است که توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس (مخمر) ایجاد می شود. به گفته محققان ، تا 90 درصد از تمام عفونت های واژن توسط این میکروارگانیسم ایجاد می شود. آنقدر رایج است که دانشگاه هاروارد تخمین می زند که 75 درصد از زنان حداقل یک دوره در طول زندگی خود را تجربه می کنند.

علائم شامل تغییر رنگ ترشحات واژن است. اگرچه ترشحات اغلب رنگ سفید کم رنگی به خود می گیرند، اما می توانند رنگی مایل به زرد نیز پیدا کنند. معمولاً بو ندارد یا بویی با شدت بسیار کم دارد.

این تغییر ترشحات واژن همچنین با خارش و سوزش در واژن، ناراحتی هنگام ادرار، درد یا ناراحتی هنگام مقاربت، التهاب فرج و قرمزی همراه است. اکثر موارد خفیف هستند و از چند روز تا دو هفته طول می کشند.

2. بیماری التهابی لگن

علاوه بر ترشحات غیر طبیعی واژن، زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن از درد شدید رنج می برند. بیماری التهابی لگن (PID) وضعیتی است که با التهاب آندومتر، لوله های فالوپ یا صفاق مشخص می شود. به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که میکروارگانیسم های واژن بالا می روند و مسیر خود را از طریق رحم دنبال می کنند. بنابراین، علل باکتریایی بیشتر موارد را توضیح می دهد.

دفتر سلامت زنان گزارش می دهد که تا 5٪ از آمریکایی ها PID دارند. در این حالت، تغییر رنگ ترشحات واژن با بوی بدی همراه است، بویی که می تواند بسیار شدید شود.

علائم دیگر شامل موارد زیر است:

– درد هنگام ادرار کردن

– درد در قسمت پایین شکم

– تب

– دوره های قاعدگی نامنظم

– ناراحتی در هنگام مقاربت جنسی

– خونریزی غیر طبیعی رحم

این عارضه به راحتی قابل درمان است و برای جلوگیری از عوارض باید در اسرع وقت درمان شود. به عنوان مثال، می تواند باعث درد مزمن، ناباروری یا مشکلاتی در دوران بارداری شود.

3. کلامیدیا

کلامیدیا یک بیماری مقاربتی (STD) است که معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. به همین دلیل است که به گفته محققان ، درصد زنان بدون علائم تشخیص داده نشده از 1.7٪ تا 17٪ متغیر است. برخی از علائمی که ممکن است در شما ایجاد شود موارد زیر است:

– ادرار دردناک

– ترشحات غیر طبیعی واژن

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.