سه بیماری خاص زنان: فیبروئید رحمی ، آندومتریوز و ترشحات واژن

تقریبا هر بانویی به یک بیماری زنانه یا بیشتر در زندگی مبتلا می شود ؛ البته بیشتر موارد ملایم تا قابل درمان هستند. اما بعضی امراض ، شدید هستند و منجر به عوارضی می شوند ؛ مانند تاثیر بر باروری و حتی کیفیت زندگی.

لازم به ذکر است که مراجعات منظم به پزشک متخصص زنان و زایمان و نیز رعایت مراقبت های بهداشتی می تواند از نارسایی های مختلف پیشگیری کند.

فیبروئید رحمی

توده غیرسرطانی وخوش خیم است که در حدود 20 تا 25 درصد زنان رخ می دهد و می تواند داخل رحم یا دیواره رحم  تشکیل شود یا خارج از ساختار رحم ایجاد گردد که شبیه به ریشه یا ساقه است.

فیبروئید معمولا کوچک است و اغلب به قدری کوچک است که به راحتی در معاینه منظم رحم تشخیص داده نمی شود ؛ اما می تواند کاملا بزرگ شود و مشکلاتی را ایجاد کند از جمله موارد ذیل :

تغییرات ماهانه مانند خونریزی سنگین ، طولانی یا قاعدگی های مکرر و افزایش گرفتگی عضلات

  • درد یا فشار در لگن یا زیر شکم ، اغلب در حین مقاربت
  • تغییرات ادرار مانند فشار ، دشواری یا تکرر ادرار
  • درد روده یا یبوست
  • ناباروری و سقط جنین

آندومتریوز

آندومتریوز ، عارضه بسیار شایع است که بافت حفره داخلی رحم  ( آندومتر ) در جای دیگری از بدن ( معمولا در اطراف رحم و تخمدان ) ، رشد می کند.

علائم این عارضه ؛ قاعدگی دردناک ، درد حین رابطه جنسی ، خونریزی شدید و ناباروری است.

لازم به ذکر است که علت این بیماری مشخص نیست.

ترشحات واژن

طبیعی است که زنان ، مقادیر اندکی از ترشح سفید رنگ یا شفاف را تجربه می کنند. این ترشحات طبیعی ، بافت واژن را مرطوب و سالم نگه می د ارند.

در صورتی که این ترشحات ، از حالت طبیعی خارج شوند ؛ ممکن است بیانگر یک بیماری باشند ، لذا نیاز به بررسی دقیق خواهند داشت.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.