اجرای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در برنامه هفتم توسعه

رئیس فراکسیون بانوان مجلس گفت: یکی از مهمترین الویت‌های کمیسیون اجتماعی مجلس، اجرای عملیاتی الگوی توانمند سازی زنان سرپرست خانوار‌ها در برنامه هفتم توسعه است.

فاطمه قاسم پور با حضور در برنامه خبری شبکه خبر، درباره امتیازات و قوانین مادران شاغل گفت: قوانینی در حوزه زنان شاغل داریم و مادران شاغل هم بعضاً با این قوانین آشنا هستند، مثل قانون مرخصی زایمان و برخی از قوانین حوزه دورکاری؛ آخرین قانونی که در این زمینه مصوب شده، قانون جوانی جمعیت است که مرخصی زایمان را از شش ماه به ۹ به دستگاه‌ها تکلیف کرده است، طبق این قانون مرخصی زایمان حداقل ۹ ماه برای مادرانی که یک فرزند به دنیا می‌آورند و برای دو قلو‌ها به ۱۲ ماه یعنی یک سال رسیده است.
رئیس فراکسیون بانوان مجلس همچنین با اشاره به مرخصی پدرانی که دارای فرزند شده اند افزود: مرخصی دو هفته‌ای در مصوبه سال ۹۲ برای پدران شاغل در نظر گرفته شده است که هیئت وزیران سال ۱۴۰۰ هم این مرخصی را مجدد مورد توجه قرار داد تا به پدرانی که بتواند کمک مادر باشند، مرخصی داده شود.
رئیس فراکسیون بانوان مجلس درباره حمایت از بانوان شاغل برای تشویق به تشکیل خانواده و فرزندآوری اظهار داشت: از زمانی که مجلس یازدهم آغاز به کار کرده تا به امروز، قانون جوانی جمعیت در حال پیگیری است و حمایت از بانوان شاغل و در حال تحصیل ادامه دارد، برای اجرایی شدن این قوانین باید نظارت‌هایی انجام شود، ما فراخوان داده ایم و از تمام نخبگان و فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی خواسته ایم به ما همفکری بدهند، تا معیار‌ها و شاخص‌هایی که فکر می‌کنند قانونگذار باید وارد آن عرصه شود، به بهترین شکل اتفاق بیفتد.
وی یکی از الویت‌های جدی کمیسیون اجتماعی را مربوط به حمایت و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار دانست و عنوان کرد: بیش از ۱۰ درصد خانوار‌ها، را زنان سرپرست تشکیل می‌دهند، به همین جهت حمایت از این خانواده‌ها برای ما اولویت دارد، در مجلس یازدهم ۲۷ هزار میلیارد تومان برای اشغالزایی اختصاص یافت که ۱۳ هزار میلیارد آن با اولویت حمایت از زنان سرپرست خانوار است که به کمیته امداد حضرت امام و بهزیستی داده شد.
قاسم پور اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان هم به وزارت کشور داده شد که برنامه‌ای را در حوزه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اجرایی کند.
رئیس فراکسیون بانوان مجلس ادامه داد: دولت مکلف بوده طبق بند (ت) ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، الگوی توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را طراحی کند، ولی متأسفانه این اقدام رخ نداده است، نگاه ما این است که وزارت کشور اقداماتی در حوزه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار انجام بدهد که ان شاءالله بتوانیم برای برنامه هفتم توسعه، مدل توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را در مجلس بررسی کنیم.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.