اولین موقوفه در استان قزوین مربوط به 980 سال قبل است

سنت حسنه وقف به عنوان صدقه جاریه همچنان توانسته بخشی از نیازهای جامعه را برطرف کند اما گاهی اوقات با جوسازی غیر واقعی به این عرصه دینی آسیب می زنند که منطقی نیست.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین که به مناسبت دهه وقف با خبرنگاران رسانه های استان قزوین گفت و گو می کرد ، افزود: در استان قزوین 814 موقوفه داریم که حدود 508 موقوفه مربوط به بعد از سال 57 و 304 موقوفه مربوط به قبل از انقلاب محسوب می شود.اولین موقوفه در استان قزوین مربوط به 980 سال قبل است و باید اذعان کرد در یک دوره 940 ساله حدود 300 وقف در قزوین صورت گرفته و در 40 سال گذشته حدود 500 وقف که بیانگر استقبال از این حرکت ارزشمند دینی در دوران پس از انقلاب اسلامی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: در دوره جدید با شناسایی عرصه های جدید تلاش کرده ایم به نیازهای روزمره مردم و جامعه پاسخ دهیم که در این راستا از سوی سازمان اوقاف کشور سرمایه گذاری در عرصه های آبزیان،کشاورزی، دامپروری، تولید موتورسیکلت، امور مخابراتی، فنآوری نوین و امور دانش بنیان دنبال می شود که در استان نیز در طرح های اقتصادی مشارکت خواهیم کرد.

این مقام مسوول گفت: طرح تبدیل به احسن اراضی موقوفه که با پیگیری نمایندگان مجلس در استان عملیاتی شد اعلام آمادگی کردیم تا همکاری بسیار خوبی با مردم داشته باشیم و تخفیف ویژه قائل شدیم تا متقاضیان بتوانند وضعیت خود را مشخص کنند و تعیین تکلیف شود اما متاسفانه استقبالی نشده است.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی به خبرنگاران گفت: در اراضی موقوفه بیدستان و خاکعلی حاضریم با حقوق مکتسبه نسبت به تبدیل به احسن اراضی و املاک مردم اقدام کنیم و در این راستا 4 سال زمان دادیم و برای عده ای که مددجوی نهادها بودند و نیز کسانی که توان مالی نداشتند به صورت رایگان محاسبه کردیم و برای عده دیگر حاضر شدیم 20 درصد قیمت کارشناسی روز را بعنوان حق تملک اعیان محاسبه کنیم و در بخشی 60 درصد قیمت زمین را تخفیف دادیم اما برخی سمپاشی کردند و مردم مشارکت نکردند.

این مسئول افزود: اداره اوقاف هیچ اصراری برای اجرای این طرح ندارد و نگاه ما کمک به حل مشکلات مردم و تثبیت مالکیت اوقاف بود و امروز هم بار دیگر از صاحبان املاک اوقافی درخواست می کنیم برای تبدیل به احسن اراضی خود اقدام کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد : به مناسبت دهه وقف برنامه های مختنوعی پیش بینی شده که راه اندازی دسته های عزاداری،اجرای طرح اطعام، سرکشی به خانواده واقفان، تجلیل از مستاجران و هیئت امنای نمونه، دستگیری از فقرا و نیازمندان، توزیع بسته های معیشتی، لوازم التحریر و وسایل تحصیل دانش آموزان، برگزاری همایش «همه واقف باشیم» در تاریخ دهم مهرماه در امامزاده حسین(ع) از مهمترین برنامه های دهه وقف در استان قزوین است.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.