بانوان و مادران، عمود خیمه نهاد خانواده هستند

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه گفت: پایه و اساس سرمایه اجتماعی، نهاد خانواده است و بانوان و مادران بزرگوار، عمود خیمه این نهاد هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه این هفته تهران (۱۶ دی ماه ۱۴۰۱) در خطبه‌های عبادی – سیاسی نماز جمعه ضمن تاکید بر تقوای الهی گفت: واژه‌ها و کلماتی که امیرالمؤمنین در منشور حکمرانی بکار بردند به دو اصل محوری معطوف است یکی اینکه سیاست ابزاری  است برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و تار و پود نامه امیرالمومنین (ع) تبیین کننده این واقعیت است که در اندیشه‌ی دینی نظریه دولت در آموزه‌های وحیانی سیاست و قدرت هدف نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد بیان کرد: تربیت کنندگان برای رسیدن به قدرت و سلطه بر دیگران تلاش نمی‌کنند سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و جامعه‌ی انسانی است و سیاست ابزاری برای فراهم کردن بستر تعالی و توسعه‌ی انسانی و تامین نیاز‌های بشر و فراهم کردن نظارت انسان‌ها بر حاکمان و سیاستمداران و شنیدن نقد آن‌ها و گوش سپردن به سخنان مردم است.

وی افزود: در نگاه امیرالمومنین (ع) سیاست کلان‌ترین حوزه‌ی مرجع است و تنظیم و تعادل دیگر حوزه‌های زندگی در زمینه‌های فرهنگی؛ اقتصادی و اجتماعی با تعادل نظم اجتماعی رابطه ناگسستنی دارد. تا فراعنه و سیاست بازان دغدلکار و قدرت طلبان بی اعنتا به حقوق مردم در اریکه قدرت قرار دارند جامعه به هدف والای عدالت نائل نمی‌شود. در اندیشه سیاسی اسلام و همه ادیان الهی آن روز کره خاکی نماد عدالت است که شخصیتی همانند امام زمان (عج) که نماد علم و عدالت است بر اریکه قدرت تکیه بزند.

خطییب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اصل دوم که مورد توجه حضرت علی (ع) است که انسان آراسته به تربیت دینی که در اریکه قدرت سیاسی قرار می‌گیرد باید مظهر رحمت و رحمانیه و مظهر علم و حمت خداوند متعال باشد. عالم تحت مدیریت ذات اقدسی قرار دارد که آراسته به علم و حکمت و رحمت است. مدیرانی که در نظام اسلامی و دینی در راس هستند باید در حوزه نظر مظهر علم و حکت باشند و در حوزه عمل مظهر رحمانیه خداوند باشند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت :  مسئولین باید حواسشان باشد و باید در به‌کارگیری واژه‌ها و کلمات دقت کنیم؛ گاهی جملات، سخنان و تحلیل‌ها که در روز‌های انتخابات شنیده می‌شود و مردم بعدا آن‌ها را با سخنان زمان انتخابات مورد نقد قرار می‌دهند، لذا باید انسان قول سدید داشته باشد، زیرا این سخنان برای مردم مطالباتی را ایجاد می‌کند که در کوتاه مدت دست‌یافتنی نیست و زمان بر است. یکی از ویژگی‌های سردار شهید قاسم سلیمانی قول سدید و سخن برآمده از علم و متکی بر برهان بود و این شهید بزرگوار هنگامی تحلیل خود را از فروپاشی حکومت متزلزل داعش ارائه کرد که دقیقا قبل از فرارسیدن فروپاشی آن‌ها را از بین برد.

امام جمعه موقت تهران افزود : دفاع مقدس محصول نظام خانواده است، خانواده شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند، مادر از نگاه محققین رکن و رمز پایداری خانواده است. امروز تمام سرمایه اجتماعی ما بر شانه استوار بانوانی است که نشان دادند پیوندی ناگسستنی با ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و ملی دارند. پایه و اساس سرمایه اجتماعی ما نهاد خانواده است و بانوان عمود این خیمه هستند.

خطیب نماز جمعه تهران  یادآور شد: دفاع مقدس را نهاد خانواده خلق کرد، شهید سلیمانی‌ها، شهید صیادشیرازی‌ها، شهید فلاحی‌ها، شهید طهرانی‌مقدم‌ها و شهید باکری‌ها تربیت‌یافتگان مدرسه‌ای هستند که رکن آن مادران و همسران فداکار هستند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: عدالت دستاورد تربیت دینی و آراستگی به علم است، انسان‌های عادل آفریننده سرمایه اجتماعی هستند. سردار سلیمانی که یکی از بزرگترین ارکان سرمایه اجتماعی است در پرتو تربیت دینی در این جایگاه قرار گرفتند. حاج قاسم می‌گفت که جامعه ما خانواده ماست، این‌ها مردم ما هستند باید راه افتاد بین مردم و آن‌ها را جذب کرد. حاج قاسم دغدغه مردم و استحکام نظام اسلامی را داشت، جذب حداکثری نتیجه تربیت دینی است.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.