برای کاهش ورودی پرونده ها بدنبال استفاده از مجازات جایگزین حبس هستیم

طرح جمع آوری سلاح های گرم و سرد در قزوین اجرایی شده است.

به مناسبت هفته گرامیداشت قوه قضاییه علی شعبانی رئیس کل دادگستری و حسین رجبی دادستان استان روز سه شنبه با حضور در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی به سوالات فعالان رسانه پاسخ گفتند.

دکتر حسین رجبی ، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین با اشاره به کاهش ۱۹ درصدی جرایم خشن در شهر قزوین با اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم نیز خبر داد و گفت: در همین رابطه طرح جمع آوری سلاح های گرم و سرد در قزوین اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل ارزانی سلاح گرم، برخی افراد به شکل غیرقانونی نسبت به تهیه آن اقدام می کنند، افزود: قزوین به دلیل موقعیت ارتباطی خود، به عنوان یک استان عبوری محسوب می شود تا جایی که به طور میانگین روزانه یک میلیون دستگاه خودرو از راه های ارتباطی آن عبور می کنند که این مساله کار ما را در این حوزه سخت می کند.

این مقام قضایی در استان قزوین در ادامه به آماری از برخورد با اغتشاشگران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۲ هزار اغتشاشگر در قزوین بازداشت شدند که یک هزار و ۱۵۰ نفر از آنان با اخذ تعهد و درج مشخصات آزاد شدند.

دکتر رجبی با اشاره به اینکه در همین رابطه ۸۶۰ پرونده کیفری برای متهمان اغتشاشات ایجاد شد، تاکید کرد: برای ۶۰ درصد از این افراد کیفرخواست تشکیل شد که با توجه به عفو مقام معظم رهبری، با اخذ تعهد پرونده آنان مختومه و آزاد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین تاکید کرد: در نتیجه همین اغتشاشات نیز ۱۶۰ میلیارد ریال به اموال عمومی در سطح استان قزوین خسارت وارد آمد و بیش از ۲۰۰ تن از ماموران امنیت نیز دچار جراحت شدند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین درباره اراضی موقوفه امینی ها گفت: موضوع واگذاری اراضی موقوفه امینی ها که اخیرا بازتاب رسانه ای نیز داشت از سوی دستگاه قضایی استان در دست بررسی است و نتیجه آن نیز تا ۲ هفته آینده مشخص می شود.

حسین رجبی در ادامه به راهکار کاهش پرونده ها در دستگاه قضایی استان قزوین اشاره کرد و گفت: برای کاهش ورودی پرونده ها بدنبال استفاده از مجازات جایگزین حبس هستیم زیرا در سال قبل بیش از 64 هزار فقره پرونده تشکیل شد که رسیدگی به آن ها سخت و زمان بر است.قانون این امکان را فراهم کرده تا از ظرفیت مجازات جایگزین حبس در راستای کاهش جمعیت کیفری استفاده شود و در این راستا در سال گذشته بیش از یک هزار و 937 رای جایگزین حبس در استان صادر شد.

این مقام قضایی در خصوص افزایش بیش از 20 درصدی اجاره بها و نحوه کنترل آن نیز گفت: بر اساس مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن حداکثر سقف مجاز افزایش اجاره بهای مسکن در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد تعیین شده که می بایست نظارت مستمر و دقیقی از سوی سازمان صمت در اجرای صحیح این مصوبه و ارسال گزارش ماهانه به دادستانی صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: با صدور ابلاغیه ای به سازمان صمت استان بر لزوم نظارت و توجه بیشتر بر فعالیت مشاوران املاک و اجرای مصوبات قانونی در خصوص اجاره بهاء تاکید شده که متاسفانه بخش زیادی از این مشکل به دلیل فعالیت مشاورین املاک فاقد مجوز است که در بازرسی های صورت گرفته بیش از 50 مشاور املاک که در قراردادهای خود، اجاره سقف مجاز را رعایت نکرده بودند، پلمپ شدند.

این مسوول با بیان اینکه دستگاه های خدمات رسان مانند آب،برق و گاز و مخابرات باید از تجهیزات و اموال خود صیانت کنند و نسبت به آن بی توجه نباشند و وظایف خود را در این حوزه تنها به گردن نیروی انتظامی نیازندازند،افزود: در صورت بی توجهی دستگاه ها به این مساله مدیران آنها به جرم ترک فعل مورد بازخواست و پیگیرد قرار می گیرند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: البته رد پای ۹۹ درصد سرقت ها به افراد معتاد بازمی گردد و تلاش داریم تا با گسترش کارگاه های تولیدی و ایجاد شغل برای این افراد سرقت ها را کاهش دهیم.

رجبی اضافه کرد: ۱۹ کمپ ترک اعتیاد در استان قزوین وجود دارد که تاکنون در ۶ مورد آنها کارگاه تولیدی با هدف اشتغالزایی معتادان راه اندازی شده است.

وی در رابطه با کیفیت نان و گلایه های مردم در زمینه نیز گفت: ما هم از این وضعیت گلایه داریم و در این رابطه ۲ نفر از معاونین دادستان از نانوایی ها بازدید کرده و مساله کیفیت نان و آرد را مورد بررسی قرار داده اند البته بخش زیادی از مساله کشوری است و موضوعات لازم در این رابطه به مرکز و دستگاه های مسوول منعکس شده است.

*گزارش :مبینا شایسته نیا

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.