در حوزه تولد فرزند چهارم بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته ایم

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس گفت: علیرغم کاهش در تولد فرزند اول و دوم با افزایش ۱۵ درصدی در تولد فرزند چهارم در خانواده‌ها روبرو هستیم.

دکتر فاطمه محمدبیگی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت در حوزه زمین و مسکن که به صورت برخط از شبکه خبر سیما پخش شد گفت: امسال در حوزه تولد فرزند اول و دوم بیش از ۳ درصد کاهش و در تولد فرزند سوم ۲ ونیم درصد افزایش و در حوزه تولد فرزند چهارم بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته ایم و نشان می‌دهد خانواده‌هایی که از بابت مسکن مطمئن می‌شوند اقدام به فرزندآوری می‌کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که خانواده‌های ایرانی بیش از ۳/۴ تمایل به فرزندآوری دارند.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت در آبان ۱۴۰۰ ابلاغ شد در ۴ مهر ۱۴۰۱ با ۸ ماه تاخیر ایین نامه آماده شد و دستورالعمل هم در اسفند ۱۴۰۱ تهیه شد. ما با تاخیر تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در وزارت راه و شهرسازی مواجه بودیم به صورتی که در مرداد ۱۴۰۱ با وزیر فقید راه و شهرسازی آقای قاسمی جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا هر چه سریعتر مراحل تکمیل این موضوع طی شود.

محمدبیگی افزود: آنچه امروز تحویل خانواده‌های مشمول شده زیر صد مورد زمین است. شاید تخصیص زمین ۳ هزار مورد بوده، اما نیاز خانواده‌ها به مسکن بسیار بیش از این موارد است.

وی اظهار داشت: در پنجره جمعیتی در حال حاضر بیش از ۶ سال فرصت نداریم و از طرفی این قانون هم ۷ ساله است بنابراین فرصت قانون بسیار کم است و با این حرکت کند نمی‌توانیم شاهد موفقیت این قانون باشیم مگر همه مسئولان به صورت جهادی پای کار باشند. از دولت می‌خواهیم به علت ابرچالش بودن بحث جمعیت، آیین نامه‌های آن بدون نوبت رسیدگی شود.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس تصریح کرد: مساله دیگر سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن است که تاکنون ۸۷ هزار مورد ثبت نام صورت گرفته است، اما میزان دسترسی به ماده ۴ قانون جوانی جمعیت بسیار پایین بوده و هنوز نهضت جهادی در وزارت راه و شهرسازی اتفاق نیفتاده است. در فصل نقل و انتقال مسکن قرار داریم که بسیاری از نمایندگان با مراجعانی روبرو هستند که می‌گویند صاحبخانه‌ها برای خانواده‌های بیش از دو فرزند خانه اجاره نمی‌دهند. چرا دولت خانه‌های موضوع ماده ۴ را نمی‌دهد؟

وی در پاسخ به سوال نقش نظارتی مجلس در راستای اجرای قانون در وزارت راه و شهرسازی چگونه انجام شده است؟ گفت: طبق قانون دولت مکلف است که هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهد. ما آخرین گزارش نظارتی که در مجلس قرائت کردیم مربوط به آذر ۱۴۰۱ است و گزارش بعدی در خرداد ۱۴۰۲ قرائت خواهد شد. گزارش ستاد ملی جمعیت هم واگذاری صد مورد را تایید می‌کند. در صحن علنی مجلس به وزیر راه و شهرسازی در این زمینه تذکر شفاهی داده شد و وزیر هم قرار شد با نمایندگان مجلس جلسه‌ای برگزار کند.

دکتر محمدبیگی در پاسخ به سوال مجری از اینکه حرکت در بحث زمین و مسکن در طول ده سال گذشته بی نظیر بوده است. در گزارش‌های دریافتی شما چگونه به مطالبات و اشکالات مردم در زمینه سامانه پاسخ داده شده است؟ افزود: این سامانه کمک قابل توجهی به خانواده‌ها در این زمینه کرده است و از طرفی گزارشات قابل توجهی در اختیار مسئولان و استانداران در زمینه تامین زمین و مسکن داده است، اما وقتی یک مسئول و مقام ارشد به نمایندگان پیشنهاد می‌کنند که به علت عدم امکان تامین زمین، قانون را اصلاح کنید سوال ما از مسئولان وزارت راه و شهرسازی این است که وقتی وزارت محترم ادعا کرد که می‌توانیم برای ۴۰۰ میلیون نفر در خانه‌های ۴۰۰ متری با زمین موسع منزل ایجاد کنیم مغایرت ندارد.

وی اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن به عنوان یک پایه برای کمک به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است. علیرغم حرکت‌های خوبی که در دولت انجام شده است و قزوین با ۲۳ هزار واحد مسکن ملی ساخته شده رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است، اما تعداد خانواده‌های ۳ فرزندی که از این موضوع مسکن دریافت کرده اند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.