دستگاه قضا به دستگیرشدگان کم گناه اغتشاشات اخیر، تخفیف می دهد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر گفت: افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر، در زمره عناصر کم‌گناه گنجانده می‌شوند شامل سه مرحله ارفاق می‌ شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، امروز همزمان با هفته وحدت در دیدار با علمای اهل سنت، ضمن تبریک و تهنیت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفرصادق (ع) گفت: در قرآن کریم و کلام پیامبرعظیم الشأن اسلام و فرمایشات انبیا و اوصیا و اصحاب خاص بر مقوله وحدت و برادری و همزیستی مسالمتآمیز مسلمین و دوری و اجتناب آنها از افتراق و نزاع و نِقار بسیار تاکید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه جوانان و نوجوانان موسوم به دهه هشتادی، امروز بیشتر از جوانان و نوجوانان نسل اول انقلاب، معتقد به آرمانها و ارزشها هستند، گفت: نباید این تصور را داشت که جوانان و نوجوانان ما بواسطه شیطنتهای دشمن، نفوذ فضای مجازی و برخی کم کاریهای ما مسئولین، از دست رفتهاند؛ بلکه نسل جوان ما امروز بهتر و مجهزتر از نسل اول انقلاب در مسیر ارزشها و آرمانها قرار دارند؛ البته در این زمینه با توجه به عمق و شدت تلاش دشمنان، همه صاحبان تریبون، افراد دارای نفوذ کلام و مسئولین بخشهای ذیربط در نقاط مختلف کشور، باید تلاش بیشتری به خرج دهند.
رئیس قوه قضائیه به تشریح محورها و زمینههای ضروری جهت جلب مشارکت فعالانه علمای اهل سنت پرداخت و تاکید کرد: برای تحقق این مهم باید سازوکارهای عملیاتی طراحی شود و به صرف توصیه اکتفا نکرد.
«همفکری و مشارکت فعال در برقراری هرچه بیشتر امنیت در کشور»؛ نخستین محوری بود که رئیس دستگاه قضا برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت بر آن تاکید کرد و گفت: امروز ممکن است دشمن مجدداً برای مخدوش کردن امنیت کشور اسلامی ما طمع کند؛ بنابراین ضروری است همگان در راستای حفظ و ارتقا امنیت ایران اسلامی مجاهدت کنیم و راهها و روشهایی را که دشمن با تمسک به آن درصدد مخدوش کردن امنیت میهن ماست بشناسیم و آنها را مسدود گردانیم و با مساعدت و معاضدت یکدیگر به تقویت روشهای ارتقا امنیت بپردازیم.
وی «پیشگیری از ایجاد اختلافات و وقوع جرم» را یکی دیگر از محورهای ضروری برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت دانست و افزود: بدون تردید علما و بزرگان اهل سنت در نقاط مختلف کشور با نفوذ کلام و جایگاهی که دارند میتوانند در جلوگیری از ایجاد اختلافات خانوادگی و قومی و گروهی و همچنین پیشگیری از وقوع جرم، نقشآفرینی فعال و اثربخشی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: نقش علما و بزرگان اهل سنت در رفع اختلافات و خصومات خانوادگی، قومی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع و محاکم قضائی نیز بسیار حائزاهمیت و برجسته است. بدون تردید بزرگ و ریش سفید یک طایفه و خانواده به دلیل شناخت بهتر و موسع از شرایط و ساختارهای گروهی و قومی بهتر و مطلوبتر از یک قاضی حاذق و مجرب میتواند مرافعات و خصومات پیشآمده در آن قوم و طایفه و خانواده را حل و فصل کند.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.