زن‌هایی بودند که باعث پیروزی انقلاب شدند

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، از برگزاری سلسله نشست‌های صدگانه «زن به روایت سوم» از ۱۳ دی تا ۲۱ بهمن در سراسر کشور خبر داد.

حجت الاسلام کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، درباره ضرورت برگزاری سلسله نشست‌های «زن به روایت سوم»، گفت: در مورد ایفای نقش فرعی و اجتماعی دو دیدگاه همواره درباره زنان وجود داشته است، نخست زنی که در خاستگاه سنتی محدود به خانه و خانواده است و در اجتماع نقشی ندارد و محصور به وظایف فردی در بستر خانه و خانواده است و به او اجازه فعالیت ساسی واجتماعی و حتی تحصیلات عالیه داده داده نمی‌شود. از آنطرف در نگاه غرب گرایانه و لیبرال مآبانه، که زن مطلوب ومترقی را زنی می‌داند که در هیچ چهارچوب وقید و بندی نگنجد و به بهانه رشد اجتماعی زن را به ورطه انحراف و بی بند وباری می‌کشاند که در نتیجه زن را به نابودی می‌کشاند.

وی افزود: درمیانه این دو دیدگاه، یک دیدگاه و روایت سومی درباره زن به وجود آمد که منادی این روایت امام راحل (ره) بودند. امام بعنوان یک مرجع تقلید از خاستگاه دین و مرجعیت که یک قرائت و روایت سومی را از زن ارائه کردند که زن می‌تواند در عین پایبندی به اصول اخلاقی و حفظ حجاب، عفاف و نقش‌های مادری و ایفای نقش‌های مادری و همسری در خانواده، می‌تواند با حفظ همه این چهار چوب‌ها در زمینه‌های علمی – فرهنگی – ورزشی و هنری و در همه‌ی حوزه‌های اجتماعی نقش آفرینی کند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: به تعبیر امام خمینی، زن‌هایی بودند که باعث پیروزی انقلاب شدند، این یعنی ایفای یک نقش سیاسی تاثیر گذار را برای زن قائل شدند. یا امام در جای دیگر می‌فرمایند: سعادت جامعه در گرو حضور بانوان است و می‌فرمایند: مرد از دامن زن به معراج می‌رود و یا در جای دیگری که امام راحل، زن و قرآن را در انسان سازی کنار هم قرار می‌دهند و می‌فرمایند: زن، انسان ساز است همانگونه که قرآن انسان ساز است.

رئیس موسسه تنظمی و نشر آثار امام خمینی رحمت اله علیه، افزود: بازخوانی میراث فکری و معرفتی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در ارائه الگوی سوم زن مسلمان و زن تراز، در بستر خانواده و جامعه، گفتمان سازی در بدنه جریان اجتماعی و رسانه‌ای در فضای حوزه و دانشگاه با محوریت مکتب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، تولید اندیشه و فکر در بدنه کارشناسان حوزه زنان و خانواده با محوریت مکتب امام و رهبری را از اهداف این سلسله نشست‌ها اعلام کرد.

کمساری همچنین گفت: سلسله نشست‌های “زن به روایت سوم” در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظرات علمی، گفتگو‌های آزاد، میزگرد‌های تخصصی و سخنرانی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد، تا نسل جوان بیش از پیش با اندیشه‌های امام راحل درباره زنان آشنا شوند.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.