چه زمانی باید به متخصص ناباروری مراجعه کنیم؟

به همین دلیل، توصیه می‌شود زوج‌هایی که اقدام به بارداری کرده اند اما بعد از یک سال هنوز موفق نشده اند، با پزشک مشورت کنند. برای خانمها بالای 35 سال، این مدت شش ماه در نظر گرفته می شود چرا که مشکلات ناباروری با افزایش سن بیشتر می شود.

مهمترین نشانه های ناباروری چیست؟

علائم و نشانه های ناباروری اغلب با سایر بیماری های زمینه ای مرتبط هستند. به عنوان مثال، در 10 تا 15 درصد موارد کلامیدیا درمان نشده منجر به بیماری التهابی لگن و در نتیجه انسداد لوله های فالوپ می شود. با انسداد لوله های فالوپ، امکان لقاح وجود ندارد.

از آنجا که بیماری ها و مشکلات پزشکی متعدد می تواند عامل ناباروری در آقایان و بانوان باشد، علائم و نشانه های متفاوتی نیز مورد انتظار است. در صورت بروز هر نگرانی در این خصوص، با پزشک مشورت کنید.

شایع ترین نشانه های ناباروری در بانوان، عبارتند از:

1- قاعدگی نامنظم:

طول متوسط چرخه قاعدگی در بانوان 28 روز است. یکی دو روز کمتر یا بیشتر در هر ماه مشکلی ایجاد نمی کند به شرط آنکه این مدت ثابت باشد. مثلا چرخه قاعدگی در خانمی که سیکل های 33 روزه دارد از 31 تا 35 روز طبیعی محسوب می شود. اما اگر چرخه‌های قاعدگی به‌قدری متفاوت باشد که نتوان روز اول قاعدگی بعد را تخمین زد یا پیش بینی کرد، در این صورت قاعدگی بی نظم است. بی نظمی چرخه های قاعدگی می تواند به دلیل مشکلات هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد که هر دو عامل ناباروری هستند.

2- قاعدگی دردناک یا شدید

اکثر خانم ها در دوران قاعدگی دچار گرفتگی عضلات می شوند. اما پریودهای دردناکی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند، می تواند یکی از علائم آندومتریوز باشند.

3- عدم قاعدگی:

گاهی به طور طبیعی ممکن است یک خانم، یک یا دو ماه قاعدگی نداشته باشد. در برخی موارد، عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین ورزشی باعث می شود عادت ماهیانه به طور موقت، قطع می شود. چنانچه این روال، چند ماه ادامه یابد، وضعیت باروری فرد نیاز به بررسی دارد.

4- علائم نوسانات هورمونی:

گاهی اوقات، نوسانات هورمونی در بانوان، به طور بالقوه نشان دهنده ناباروری است. در صورت بروز نشانه های زیر به پزشک، مراجعه کنید:

• مشکلات پوستی

کاهش میل جنسی

• رشد موهای صورت

• نازک شدن موها

• افزایش وزن

5- درد هنگام مقاربت:

بسیاری از خانم ها، رابطه جنسی دردناک را تجربه کرده اند، بنابراین آن را امری طبیعی می پندارند، در حالیکه اینطور نیست. درد هنگام مقاربت می تواند مربوط به مسائل هورمونی، آندومتریوز، یا سایر بیماری های زمینه ای مسبب ناباروری باشد.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.