بازخوانی یک واقعه ی تاریخی و چرایی اهمیت روز قدس

*دکتر آرش شایسته نیا

دکترای مدیریت رسانه

قدس شریف در نگاه مسلمانان به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والا و اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا این مکان مقدس نخستین قبله مسلمانان و به ویژه جایگاه معراج آسمانی حضرت رسول‌الله،محمد مصطفی (ص) است. با وجود اهمیت این سرزمین و این که امروز قدس شریف در حصار و چنبره صهیونیست‌ها قرار گرفته است، مردم مظلوم این دیار چشم انتظار یاری ‏مسلمانان سراسر جهان برای رهایی بیت‌المقدس از دست خونین صهیونیست‏ ها ی جنایت کار هستند. بر این اساس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در سال جاری که در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار گردید؛ تأکید کردند: روز قدس امسال ان‌شاءالله با درخشش ملت ایران و حضور ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه، به یک خروش بین‌المللی علیه رژیم غاصب تبدیل خواهد شد ( مادران ودختران ،16 فروردین ماه1403).

پیش از این نیز مقام معظم رهبری در بیانات ارزشمند خود به جایگاه و اهمیت روز قدس اشاره داشته اند که بازخوانی این بیانات چراغ راه و راهنمای ارزشمندی برای تکریم این روز عزیز است :

ایشان در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها در ۱۰خرداد۱۳۹۸ فرموده اند :

« مساله‌ روز قدس هم امسال از هر سال مهم‌تر است. البته مساله فلسطین یک مساله‌ اساسی است و مخصوص دولت‌ها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ مساله فلسطین یک مساله‌ انسانی است ؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می شوند در مقابل آنچه بر سر ملت فلسطین آمد، صرفاً مساله‌ اسلامی نیست ؛ البته برای مسلمان‌ها این کار اهمیت بیشتری دارد، اولویت بیش تری دارد و غیر از جنبه‌ انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد ، ولی مساله ‌، مساله‌ انسانی است . بنابراین راه‌پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله‌ حضور مردمی ، همیشه مهم است ، امسال مهم‌تر است به خاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام می دهند برای جا انداختن « معامله‌ قرن » که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. فرقشان با گذشته‌ها این است که حالا صریحا می گویند که می خواهیم مساله‌ فلسطین را کان‌لم‌یکن کنیم و حذف کنیم از مسایل مطرح دنیا، که البته چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند » (ایرنا ،83790434 ).

حضرت آیت الله خامنه ای هم چنین در نماز عید فطر، ۲۵ خرداد۱۳۹۷ در جمع نمازگزارن می فرمایند:

راه‌پیمایی روز قدس حقیقتایک پدیده‌ منحصربه‌فرد است و مردم در زیر آفتاب داغ با آن شور و نشاط به خیابان‌ها آمدند و بر اساس گزارش‌ها، جمعیت راه‌پیمایان در اغلب شهرهای کشور نسبت به سال‌های قبل بیشتر و پرشورتر بود. پیام رونق و شکوفایی بیش تر راه‌پیمایی روز قدس در کشورهای مختلف این است که با وجود تبلیغات بیگانگان، نزدیکی و هم‌جهتی ملت‌های مسلمان با ملت ایران بیش تر شده است.

معظم له در دیدار رهبران گروه های مبارز فلسطینی که در  هشتم اسفند ۱۳۸۸برگزار شد ؛ بیان کرده اند:

– دشمن صهیونیست و طرف های دیگر با وارد آوردن فشارهای سنگین و مختلف به مردم غزه و ساحل غربی، در تلاشند آنها را از مقاومت رو گردان کنند و به گزینه تسلیم سوق دهند اما ملت فلسطین با روحیه مضاعف و امیدواری بیش تر، مطمئن باشد که حرکت عظیم آنان، حتما به نتیجه خواهد رسید. استحکام و پیشرفت نمایان جبهه مقاومت، نتیجه « وارد کردن عنصر معنویت به مبارزه » و ایمان و توکل بر خداوند است بنابراین باید روحیه دینی و ایمان حقیقی را در ملت فلسطین عمیق تر کرد و « توکل، امید، حسن ظن به تحقق وعده های پروردگار صادق» را افزایش داد… (ایرنا ،83790434 ).

مقام معظم رهبری در سخنرانی دیگری درباره اهمیت روز قدس در سال 1390 بیان داشته اند:

روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللىِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران میتواند با کمک ملتهای مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری میکند – البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است – شصت سال است که دارند سعی میکنند فلسطین را از نقشه‌ی جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن این ها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ی استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده(پایگاه تخصصی مسجد ،۲۸۸۲۷).

* سرآغاز روز قدس

روز قدس یا روز جهانی قدس، از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی؛ حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک روز رسمی برای حمایت از مردم فلسطین نامگذاری شد؛ حضرت  امام (ره) ، سیزدهم رمضان سال ۱۳۹۹قمری برابر با شانزدهم مرداد ۱۳۵۸در پیامی خطاب به مسلمانان ایران و جهان، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامیدند و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند(امام خمینی، صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۹، ص۲۶۷). پیام مذکور در واکنش به حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و همچنین بمباران جنوب لبنان صادر شد (آدمی، علی، و رضا نیک‌نام، ۱۳۹۵ ).

در سایت تاریخ ایرانی آمده است :  پس از اولین راهپیمایی روز قدس در سال ۱۳۵۸ش در تهران، سفیر فلسطین در ایران، پیام یاسر عرفات را قرائت کرد. هم چنین مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت ایران، عبدالحلیم خدام، وزیر خارجه سوریه، سید علی خامنه‌ای، و محمد مجتهد شبستری سخنرانی کردند. پیش از برگزاری مراسم روز قدس، ۲۵ تن از نویسندگان و روشنفکران، از جمله داریوش آشوری، داریوش شایگان، سیمین دانشور، داریوش مهرجویی و احمد شاملو، در بیانیه‌ای اعلام کردند که در کنار همه مبارزان راه آزادی و دموکراسی در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهند کرد.

کلیدواژه «فلسطین» و «روز قدس» در کلام مراجع تقلید

*آیت‌الله مکارم شیرازی:

–  باز هم یک توطئه شیطانى جدید از سوى رژیم غاصب اسرائیل براى یهودى سازى قدس شریف صورت گرفت و آن ساختن کنیسه بزرگى در فاصله بسیار نزدیکى از دیوار غربى مسجدالاقصى در اراضى متعلق به مسلمین است.

 -افتتاح این کنیسه که با تبلیغات وسیعى همراه بود همراه با اقدام به شهرک‏‌سازى گسترده جدید على‏رغم محکومیت آن از سوى مجامع جهانى، بیانگر عمق این فاجعه است؛ حتى تحلیلگران سیاسى معتقدند اینها مقدمه‌اى است براى ویران کردن قدس شریف و بناى معبد سلیمان به جاى آن و نابود کردن همه آثار اسلامى در بیت‏‌المقدس است و ما همه اینها را شدیداً محکوم مى‏‌کنیم.

– آیا از آن‌ها مى‌‏ترسند در حالى که حزب اللَّه شجاع لبنان و مردم غزه ثابت کردند ارتش اسرائیل ضعیف‏‌تر و آسیب‏‌‌پذیرتر از آن است که سبب خوف شود، آیا باز هم در برابر این حادثه شوم سکوت خواهند کرد، یا به محکومیت لفظى قناعت کرده و لعن و نفرین ملت‏‌هاى اسلامى و آیندگان را براى خود مى‏‌خرند؟ یا در اقدامى شجاعانه طوفانى از خشم و فریاد را بر سر اسرائیل فرو مى‌‏ریزند.

– اگر بعضى از دول عربى در برابر این گونه کارها سکوت کنند، به یقین ملت‏‌هاى مسلمان سکوت نخواهند کرد و با انسجام بیشتر در برابر آنها خواهند ایستاد و غیرت اسلامى خود را نشان خواهند داد.

-ملت‌ها با شرکت در راهپیمایی روز قدس به نسل‌های جدید بیاموزند که اسرائیل غاصب است و کشور فلسطین به آغوش کشورهای اسلامی باز خواهد گشت.

-مسلمانان با گرامیداشت روز قدس خود را آماده می‌کنند تا سرانجام سرزمین‌های غصب شده اسلامی و قبله اول مسلمانان را از چنگال اسرائیل نجات دهند …. خروش ملت‌های مسلمان در روز قدس، مانع رسیدن این دولت‌های سازشکار به اهدافشان می‌شود.

-روز قدس روز عزای اسرائیل و حامیان این رژیم است، روز قدس خاری در چشم اسرائیل غاصب است، هر ساله راهپیمایی‌های روز قدس در جهان اسلام برگزار می‌شود و در واقع این روز برای اسرائیل و حامیان این رژیم روز عزا است.

*آیت‌الله علوی گرگانی:

-امسال روز قدس از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در بسیاری از کشورهای منطقه شاهد بیداری اسلامی هستیم و از طرف دیگر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و اذناب و حامیان او از کشورهای غربی و اسرائیل خون آشام و بعضی از کشورهای به ظاهر اسلامی کمر همت بسته اند که این دستاورد مهم را به شکست بکشانند و لذا بر امت اسلامی و همه آزادگان جهان بالخصوص مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی لازم است که برای محو تفکر صهیونیسم جهانی در روز قدس در راهپیمایی‌های این روز حضور یابند و هر چه فریاد دارند بر سر آمریکا و اسرائیل و مزدوران غربی و عربی آنها بزنند تا ان‌شاءالله دفع شر آنها بشود.

-دوباره به جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس نزدیک می‌شویم و فریاد «یا للمسلمین» مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین گوش فلک را پر کرده و از طرف دیگر استکبار غربی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و صهیونیسم بین‌الملل با همراهی اروپای از خدا بی خبر در سراسر جهان اسلام از افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، مصر و دیگر کشورهای اسلامی فتنه‌انگیزی می‌کنند و مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند.

-از طرفی حزب الله قهرمان که در مقابل تجاوزگری اسرائیل جانانه ایستادگی کرده و طعم شکست را به آن‌ها چشانده از سوی اروپای مدعی تمدن و آزادی اندیشه در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد حال آن‌که نسبت به اعمال تروریستی تنها دولت تروریستی جهان اسرائیل خون آشام هیچگونه تعرض و اعتراضی نمی‌کنند.

*آیت‌الله نوری همدانی:

-لازم است در تظاهرات روز قدس با قدم‌های استوارتر و شعار کوبنده‌تر و تصمیم قاطع‌تر، قدرت اسلام را به نمایش بگذاریم تا مشت محکمتری به دهان اشغالگران و اربابان آن‌ها با توفیق پروردگار بزنیم.

-قدرت‌های استکباری که در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس قرار دارند سال‌هاست که فلسطین را با دست اشغالگران صهیونیستی غصب کرده‌ و اکثریت ساکنان آن را با کشتار و ظلم و تجاوز آواره ساخته و تعدادی را که اکنون در آنجا به سر می‌برند زیر سیطره ظلم و انواع مشکلات و مصیبت‌ها قرار داده‌اند و بالأخره برای همگان روشن شده است که منشاء همه فسادها که امروز عالم اسلام با آن مواجه است، زیر سر اسرائیل اشغالگر و این پایگاه صهیونیستی است و تا این غده سرطانی از پیکر اسلام قطع نشود منطقه روی آسایش را نخواهد دید.

*مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی:

-در این زمان که مسجد الأقصى قبله اول مسلمانان در خطر تخریب صهیونیست‌ها قرار گرفته و به طورى که برخى از مطبوعات گزارش داده‌اند، در حدود بیست هزار جوان فلسطینى آن مکان مقدس را در آغوش گرفته و از آن پاسدارى مى‌کنند، بر تمام مسلمین جهان خصوصاً رؤساى کشورهاى اسلامى فرض است که این امر را مورد توجه عمیق قرار داده و بر حفظ آن مکان بکوشند.

-مسجد الأقصى علاوه بر آنکه قبله اوّل مسلمانان بوده است، منتهى الیه سیر زمینى نبى اکرم(ص) از مسجد الحرام بدانجا و سپس به آسمان‌ها در شب معراج بوده است. کوتاهى در این مورد خصوصاً با توطئه و نقشه‌اى که اسرائیل طرح کرده و مهاجمین را صهیونیست تندرو و مقامات دولتى را مخالف این جریان قلمداد نموده، جایز نیست.

-ریشه این کار دولت اسرائیل با هماهنگى و حمایت آمریکا است. خطر بزرگ این امر آن گاه آشکار مى‌شود که سلطه‌جویى و اسلام‌زدایى آمریکا و صهیونیزم را مورد توجه قرار دهیم و بدانیم که اینان به دنبال هدم اسلام و تخریب مسجدین شریفین، مسجد الحرام و مسجد النبى هستند.

*آیت‌الله سبحانی:

– دولت‌های عربی در مسأله قدس اشتباه کردند و این سبب شده که بیش از شصت سال قدس شریف در اختیار صهیونیست‌ها باشد، دولت‌های عربی چون روح دینی ندارند و غالباً وابسته به غرب هستند، مسأله قدس را مسأله عربی کرده و گفته‌اند که متولی‌ قدس سازمان فتح است، لذا در این مسأله شکست خورده‌اند.

-امام‌ راحل(ره) انگشت روی این مشکل گذاشت و فرمود: قدس باید مسأله اسلامی باشد نه عربی، جمعیت عرب 200 میلیون نفر است و در میان این جمعیت نیز یهودی و مسیحی و دیگران زندگی می‌کنند، اما اگر مسأله قدس اسلامی شود یک میلیارد مسلمان متولی قدس هستند.

-روزگاری انبیا و اولیای الهی و پیامبر اکرم‌(ص) بر این قبله نماز خوانده‌اند و این برای مسلمانان جنبه حیاتی دارد، از این‌رو راهپیمایی روز جمعه احیای یک مسأله کلی است که قدس از آن عربیت نیست و برای اسلامیت است؛ مسلمانان جهان فردا با متانت و عقلانیت کامل این روز را بار دیگر احیا کنند ( فارس ،13930421001267)

پاسخ به دو سوال شرعی؟

سوال: حکم کسانی که در روز جهانی قدس شرکت نمی‌کنند چیست؟

بنابر نظر امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای واجب است بر مسلمانان در روز جهانی قدس شرکت نمایند؟

سوال : آیا این فتوا (به عنوان مرجع تقلید) یا حکم (به عنوان ولی فقیه) است؟ اگر فتوا باشد پس فقط مربوط به مقلدین معظم له می‌باشد؟ ولی اگر حکم باشد همه مسلمانان (شیعه) باید شرکت کنند؟ اجرای آن در کشوری مانند اندونزی یا کشور های دیگر چیست که طبیعتا با جمهوری اسلامی ایران تفاوت دارند؟

در پاسخ به این سوال به اجمال آمده است :

حضور در راهپیمایی و یا مراسم روز جهانی قدس برای هر مسلمانی که بتواند در آن شرکت کند، واجب است و این یک حکم ولایی است و بر همه اطاعت از آن لازم است. البته کسانی که به دلیل عذری که در عرف مورد پذیرش است (مانند محدودیت جسمی یا مشکلات امنیتی) نمی‌توانند شرکت کنند، معذور هستند(سایت اسلام کوئست.نت ،id21745).

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

به نحو کلى تعظیم شعائر اسلامى و حفظ انقلاب اسلامى وظیفه هر مسلمانى است و اقدام به هر عملى‌ که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است مطلوب و داراى اجر و ثواب خواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

شرکت در راهپیمایی روز قدس لازم است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

بر همۀ مسلمین لازم است در صورت امکان راهپیمایی مذکور را اقامه کنند و ترک نکنند.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

حضور در راه پیمایی و یا مراسم روز جهانی قدس برای هر مسلمانی که بتواند در آن شرکت کند، واجب است و این یک حکم ولایی است و بر همه اطاعت از آن لازم است. البته کسانی که به دلیل عذری مانند محدودیت جسمی یا مشکلات امنیتی نمی‌توانند شرکت کنند معذور هستند. ولی اگر بدون عذر آن را ترک کنند معصیت کرده‌اند( همان منبع).

چرایی اهمیت ویژه راهپیمایی روز قدس 1403

راهپیمایی روز جهانی قدس امسال از اهمیتو جایگاه ویژه و راهبردی برخوردار است و بازتابی گسترده‌تر از سال‌های پیش در سطح افکارعمومی ایران و جهان خواهد داشت. این اهمیت ویژه دلایل مختلف و چندوجهی دارد :

– عملیات طوفان الاقصی

نیروهای مردمی حماس با هدف و انگیزه آزادسازی فلسطین و مقابله با اشغال‌گری و نقض حقوق انسانی از سوی رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳م ( برابر با پانزدهم مهرماه 1402)، عملیاتی موسوم به « طوفان‌الاقصی » را علیه اسرائیل و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام دادند.

 در حملات « طوفان‌الاقصی »،‌ ابتدا نیروهای حماس برای مقابله با ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی، مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را با راکت هدف قرار دادند و پس از آن به صورت زمینی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. گفته می‌شود در پی این عملیات، بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و ۳۰۰۰ نفر از آنان زخمی شدند. این عملیات شکستی بی‌سابقه برای اسرائیل ارزیابی شد(ویکی شیعه).

در شبکه « العالم » نیز دلایل این عملیات از جانب حماس واکنش به جنایات مستمر اسرائیل در کشتار فلسطینیان، هتک حرمت مسجدالاقصی، تعدی به محافظان آن و حمایت از یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان عنوان شد

در اطلاعیه فرمانده نظامی حماس که در روز سوم نبرد از سوی« العالم »منتشر شد، در بیان دلیل عملیات، به هتاکی صهیونیست‌ها نسبت به مقدسات مسلمانان،‌ رواداشتن ظلم به آنان و تجاوز به خاک فلسطین اشاره شده است.

دکتر محمد مهدی مظاهری در مقاله خود با عنوان « دلایل شکل گیری طوفان الاقصی و مسیرآینده آن » می نویسد: در شرایطی که طی ماه های اخیرایالات متحده تلاش های گسترده ای را برای ایجاد ارتباط بین عربستان و اسراییل انجام داده بود و برخی کشورهای عرب منطقه نیز روابط خود را با اسراییل آغاز کرده اند، در سالروز جنگ یوم الکیپور حمله غافلگیرانه و گسترده نیروهای حماس به اسراییل با عنوان « طوفان الاقصی» با پرتاب 5هزار راکت به شهرک های یهودی نشین مجاور و برخی مناطق در مرکز اسراییل انجام شد ( مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی  ،732178) .

– حمله های ددمنشانه رژیم جعلی اسرائیل ازهوا، زمین و دریا به سرزمین غزه

بی شک یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت راهپیمایی «روز جهانی قدس» در سال‌جاری، تحولات ماه‌های اخیر در منطقه و به‌ویژه در غزه و سرزمین‌های اشغالی بازمی‌گردد.  

به دنبال شکست های مفتضحانه رژیم اسرائیل در طوفان الاقصی ،فوری ترین پیامد این عملیات بزرگ ، انتقام وحشیانه اسرائیل از فلسطینیان و بمباران گسترده و شبانه روزی نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل و کشتار وحشیانه و بیرحمانه هزاران نفر از کودکان، زنان و مردم غیرنظامی فلسطینی بوده است. 

– سکوت معنا دار محافل بین المللی

حسین علایی در مقاله خود که با عنوان « نگاهی به عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه» در خبرآنلاین منتشر کرده است ؛ می نویسد: اسرائیل نتوانست با واکنش به موقع نظامی با عملیات طوفان الافصی مقابله کند و دست به کشتار غیرنظامیان زد. اسرائیل می گوید در عملیات طوفان الاقصی حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی از جمله بیش از ۳۰۰ نظامی کشته شده و بیش از ۳۵۰۰ نفر از آنها نیز زخمی شده اند. این تلفات بالاترین تلفات اسرائیل در طی تمامی جنگ های گذشته ظرف یک روز می باشد.

با آن که رژیم صهیونیستی و غاصب اسراییل سال‌ها است تلاش می کند تا با افسانه هلوکاست در جنگ جهانی دوم مظلوم نمایی کند باید باور داشت که هلوکاست واقعی در جنایت ترکیبی رژیم صهیونیستی اسراییل در غزه است که هر روز بیش از پیش در حال رخ دادن است و این در حالی است که سکوت معنا دار و مبهم مجامع بین‌المللی در برابر جنایات خشن اسرائیل در غزه مظلوم و بی دفاع  به گسترش اقدامات جنایت‌آمیز اسرائیل کمک می‌کند.  

سردار سرتیپ دوم پاسدار « ابوالفضل اسلامی»  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان البرز  معتقد است: رژیم صهیونیستی از یک سو آب، برق، گاز و سوخت را به روی مردم غزه بسته است و از طرف دیگر از ورود دارو و مداد غذایی و بهداشتی به این منطقه جلوگیری می‌کند و این همه در شرایطی است که بمباران این رژیم منحوس با بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای و فسفری جان هزاران زن و کودک و شهروند غیر نظامی را گرفته است و متاسفانه مجامع جهانی مدعی حقوق بشر تا کنون در باره این جنایات بزرگ که یک قتل عام و کشتار دسته جمعی عامدانه است سکوت اختیار کرده اند(ایرنا ،85259277) .

محمدحسن آصفری؛ نایب‌رئیس کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت ویژه راهپیمایی روز قدس امسال به همشهری آنلاین می گوید: یکی دیگر از دلایل اهمیت ویژه راهپیمایی روز قدس امسال، محکومیت سکوت نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایت‌های فزاینده رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی است. طی ماه‌های اخیر همواره شاهد بوده‌ایم برخی مجامع بین‌المللی در قبال جنایت‌های فزاینده رژیم‌صهیونیستی مهر سکوت بر لب نهاده‌اند؛ موضوعی که در حکم همراهی ضمنی با صهیونیست‌ها به‌حساب می‌آید. حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس، آن‌هم در نقاط مختلف جهان، این پیام واضح را دربر دارد که اصلاح رویه‌های جاری در نهادها و مجامع بین‌المللی در قبال تحولات سرزمین‌های اشغالی مطالبه مهم افکارعمومی جهانیان است(همشهری آنلاین ،841999/۵) .

– حمله هوایی به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق

عصر روز دوشنبه؛ سیزدهم فرودین ماه خبر حمله موشکی رژیم‌صهیونیستی به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق از سوی رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد. حمله ای مذبوحانه که در نتیجه آن سردار سرتیپ پاسدار محمد رضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، معاون و دیگر همراهان او به شکل ناجوانمردانه به شهادت رسیدند.

به دنبال این حمله ددمنشانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی تاکید کردند: سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آن ها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آن ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی(خبرآنلاین ،1891173).

امروز اتحاد مسلمانان مهم‌ترین ابزار برای نابودی رژیم‌صهیونیستی است. تنها همین حمله به سفارت خانه ایران و تجاوز به غزه مظلوم کافی است تا مردم همیشه در صحنه  در روز جهانی قدس به میدان آمده و از رهبر عظیم الشان؛ حضرت آیت الله خامنه ای اذن جهاد در برابر شیاطین بزرگ جهان را دریافت نمایند تا برای همیشه از صحنه روز گار حذف شده و داستان سیاه آنان ؛داستان عبرت آموزی برای دیگر جنایت کاران در تمام طول تاریخ باشد.

منابع:

-آدمی، علی، و رضا نیک‌نام، «تأثیر تهدیدهای گروه‌های سلفی-تکفیری بر امنیت هستی‌شناختی ج.ا.ا»، مجله مطالعات سیاسی جهان اسلام، ش۱۹، پاییز ۱۳۹۵

– سخنرانان روز قدس در سال ۵۸ چه کسانی بودند؟، سایت تاریخ ایرانی

– دهمین روز از عملیات طوفان الاقصی، شبکه العالم

– لحظه به لحظه با سومین روز از عملیات طوفان الاقصی، خبرگزاری العالم

– دلایل شکل گیری طوفان الاقصی و مسیرآینده آن، محمد مهدی مظاهری، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی -،732178

– خبرآنلاین ،نگاهی به عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه،1844610

– همشهری آنلاین ،۵ دلیل اهمیت ویژه راهپیمایی روز قدس امسال ،841999/۵

– ایرنا ،سکوت مجامع بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شرم‌آور است  ،85259277

– خبرآنلاین، رمزگشایی از «قمار خطرناک» اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران،1891173

-www.islamquest.net/fa/archive/id21745

– farsnews.ir/news/13930421001267

-fa.wikishia.net/view

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.