ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم

نشست خبری سیدابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه با حضور بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویر بردار برای پاسخگویی به سوالات رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی آغاز شد.

رئیس‌جمهور گفت: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که همواره دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار اقداماتش یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه خود به دولت کمک می‌کنند.

وی ضمن تشکر از اصحاب رسانه، ادامه داد: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولت‌مردان برای مردم عزیزمان و انعکاس مردم عزیز به دولت‌مردان فعال هستند و این می‌تواند ارتباط دوسویه و دوجانبه باشد که مردم و مسئولان را همواره با یکدیگر مرتبط کند تا بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت، تصریح کرد: در شرایط کرونایی، شرایط اقتصاد با کسری بودجه، تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست بود، برخی از صاحب نظران و دولت مردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و وضعیت را به پیش ببرد.

 کار را با کسری بودجه و شرایط حاد کرونایی آغاز کردیم

وی افزود: ما با توکل به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیار ملت و کشور و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد فعالیت را آغاز کردیم. شاید این ناباوری برای دشمنان ما و برخی دیگر وجود داشت اما از جایی که ما ظرفیت‌ها را برای کشورمان فراوان می‌دانیم و معتقد هستیم با تغییر گفتمان که در این دولت پیش آمد که یک بازگشت به مردم و با مردم بودن است، شرایط رو به بهبودی گذاشت.

کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی جبران شد

رئیسی، گفت: دوم با نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، نگاه به ظرفیت‌های داخلی و رجوع به داخل که این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل و فصل کند.کار دولت با این نگاه آغاز شد ما شرایط‌مان به گونه‌ای شد که با کمک مومنانه مردم کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. وضعیت کسری بودجه با رقم نزدیک ۴۸۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی  ادامه داد:‌ وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد. وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد که در همه اقسام کالاهای اساسی اطمینان حاصل شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط کسب و کار، تحصیل و تلاش در کشور به گونه متفاوت رقم خورد، خاطرنشان کرد:‌ این شرایط به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد. این اتفاق در ۱۴۰۱ نیز تکرار شد و رشد اقتصادی ۴ درصد شد که نشان دهنده این بود که امید در کشور ایجاد شده است.

رئیسی، گفت: تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها، عنوان کرد: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد تلاش و پیشرفت بود وضعیت اشتغال که بسیاری نگران آن بودند به رقم ۸.۲ درصد رسید. ۲۳ استان کشور اعلام می‌کنند که در استان آن‌ها نشان می‌دهد که شرایط کاملاً متفاوت شده است. البته ما در یک سوم استان‌های کشور طبق شاخص‌ها همچنان نگران شرایط بیکاری هستیم. اما اشتغال ایجاد شده و میزان احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل به رقم ۵ هزار عدد رسید و فعال شد.

رئیس جمهور گفت: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مایوس کردن مردم در درون، هر دو راهبرد شکست خورد و در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند.

آقای رئیسی خاطرنشان کرد: ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نا آخرین پرونده خواهد بود. ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه اینها در دستور کار دولت است و همه را همزمان دنبال می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: ما مساله ارتباط با همسایگان در کنار این موضوع دنبال کردیم و در حوزه ارتباط با همسایگان موفق شدیم. ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و موفق شدیم. ارتباط با کشورهای اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود را احیا کردیم.

تجارت ایران با همسایگان ۱۴ درصد رشد کرده است

رئیس جمهور با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم، از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری در این بخش خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و سطح روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.

آقای رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با آفریقا، آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای، عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد. هم وضعیت سیاسی و هم وضعیت اقتصادی نشانگر این است که دشمن در راهبرد خودش موفق نشد و شکست خورد.

وی افزود:‌در حوزه ناامید و مایوس کردن مردم هم به همین ترتیب است. به یاد دارید که هنوز چند ماهی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که یک حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها به صورت سراسری شروع شد و در سراسر کشور تلاش کردند که مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن هم متوجه شد که مردم با دولت همراه هستند و بنای دولت هم بر کار است و شعار دولت هم ما می‌توانیم است.   

وی یادآور شد: اعتقاد و باور دولت این است همچنان که ایران در حوزه‌های بسیاری مثل دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری، در صنایع هسته‌ای‌ و نظامی موفق شد و در بسیاری از حوزه‌ها توفیق به دست آورده، حتما در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است؛ همان تحلیل به جا و حکیمانه‌ای که رهبری در دانشکده افسری به آن اشاره کردند، گفت: دشمن احساس کرد ما در همه حوزه‌ها در حال پیشرفتیم، به ایجاد اغتشاش در کشور رو آوردند. تصورشان این بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند. حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند و تصورشان این بود که اینگونه می‌توانند به اهدافشان برسند.


برای رفع ناترازی ها در برنامه هفتم برنامه ریزی شده است

رئیس جمهور یکی از مشکلات در حوزه انرژی را ناترازی های حوزه برق و گاز برشمرد و گفت: در برنامه هفتم برای رفع این ناترازی ها برنامه ریزی شده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای دولت برای بخش برق، تفکیک برق صنعتی و خانگی است.

رئیسی رفع مشکلات خانواده های کم درآمد و تامین مسکن آنان را از جمله سیاست های دولت برشمرد و گفت: بیمه سلامت برای ۶ میلیون نفر به صورت رایگان برقرار شده است.

رئیس جمهور درباره دستاوردهای سفرهای استانی گفت: حضور در استان و دیدن مشکلات در میدان، به رفع مشکلات کمک بیشتری می کند و به همه دولتمردان نیز توصیه کرده ام که بازدید میدانی را در دستور کار قرار دهند و برای رفع آن تلاش کنند.

غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند

وی تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده است که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و رو آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستن به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند اهدافشان برسند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که  اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم و دشمن را ناکام گذاشتند آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم. ناامید شده‌اند که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال بکنند. دنبال ناامید کردن مردم بودند. مردم نیز در این رابطه هم آنها را ناکام گذاشتند یعنی در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور شکست خوردند.

وی گفت: بسیاری تلاش می‌کنند به نحوی اطلاع رسانی کنند یا جلوه بدهند که ناامیدی را القا کنند و بگویند که شما نمی‌توانید اما کارهای بزرگی انجام شده است؛ در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بهره‌برداری آن آغاز شد یکی از جلوه‌های ما می توانیم است. آمدند قرارداد بستند و در شرایط تحریم ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصین ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. لذا باید گفت که دشمن نیز در این حوزه نتوانست کار خود را پیش ببرد.

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.