بانو یامامورا همه هستی خودش را تقدیم انقلاب و اسلام کرد

کونیکو یامامورا با نام ایرانی سبا بابایی متولد سال ۱۳۱۷ در ژاپن، مادر شهید محمد بابایی است. دین او قبل از مشرف شدن به اسلام، بودایی بود که پس از آشنایی و ازدواج با یک تاجر ایرانی اهل یزد به نام اسدالله بابایی، در بیست سالگی به ایران مهاجرت کرد و از آن زمان در ایران اقامت داشت. فرزند او محمد بابایی در جبهه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شهید شد و از آن پس کونیکو یامامورا را به عنوان «تنها مادر شهید ژاپنی» می‌شناسند.

یامامورا پس از مهاجرت به ایران به عنوان مترجم زبان ژاپنی مشغول به کار شد و در ترجمه کتاب‌های فارسی به ژاپنی و ترجمه کارتون‌های ژاپنی به فارسی نیز با صدا و سیما همکاری داشت. او همچنین از فعالان موزه صلح تهران بود و چند سال به عنوان مادر موزه صلح در این موزه فعالیت داشت

بابایی، زنی مسلمان، حج رفته و مادر شهید است که هم سابقه مبارزات انقلابی دارد و در سال‌های ابتدایی راه اندازی رادیو ژاپنی، فعالانه در پایه گذاری این رسانه نقش آفرینی کرد و پس از آن تاکنون به عنوان کارشناس با این رادیو همراه بوده است.

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که به قلم حمید حسام و مسعود امیرخانی نوشته شده، داستان زندگی کونیکو یامامورا، تنها مادر شهید جنگ تحمیلی است که از دوران کودکی او در ژاپن تا شهادت فرزندش در فکه را روایت می‌کند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره شخصیت کونیکو یامامورا گفت: مادران شهدا همگی قابل احترام هستند و مردم ایران هم قدر آنها را می‌دانند اما خانم بابایی علاوه بر اینکه مادر شهید هستند چند خصوصیت منحصر به فرد داشتند ابتدا اینکه از کشور دور و متفاوت با فرهنگ اسلامی به ایران سفر و مهاجرت کرده بودند همچنین در زندگی ایشان دو ارزش اسلامی هجرت و جهاد تجسم پیدا کرده بود.

وی افزود: این بانو جهاد را با فرزندش تکمیل کرد و هجرت را خودش به ظهور رساند؛ به طور کلی این خانواده یک خانواده اسلامی نمونه بودند، این مادر که غریب در این کشور زندگی می‌کرد صاحب یک پسر بود و این بسیار متفاوت است با خانواده‌های ایرانی که اگر یک فرزندشان را به جبهه می‌فرستند دیگر اقوامشان در کنارشان حضور دارند ایشان اما بانو بابایی غیر از شوهر و یک پسر و دو دختر فرزند دیگری نداشته است و همه هستی خودش را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: خانم بابایی بعد از شهادت فرزندش هم پای انقلاب ایستاده بود و فعالیت اجتماعی داشته و به کشور خدمت کرده همچنین در فعالیت‌های مربوط به رزمندگان شرکت داشته و یکی از همکاران موزه صلح بوده است.

خبرنگار: فاطمه میرزا جعفری/ مهر5531242

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.