تنبلی تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی اختلال هورمونی است که در میان زنان در سن باروری شایع است. زنانی که تنبلی تخمدان دارند، بیش ‌از حد طبیعی هورمون‌های مردانه تولید می‌کنند. این نامتعادل‌بودن هورمون‌ها باعث می‌شود زنان عادت ماهیانه‌ی خود را نداشته باشند. این زنان سخت‌تر باردار می‌شوند. تنبلی تخمدان همچنین باعث رشد موهای زائد روی صورت و بدن و کمترشدن موهای سر می‌شود.

علت دقیق تنبلی تخمدان مشخص نیست. تشخیص و درمان به موقع ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

بسیاری از زنان و دختران متوجه نیستند که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند. اگر یک یا دو قاعدگی را پشت سر گذاشته اید (و می دانید که باردار نیستید) و مانند نوجوانی دوباره  قاعدگی تان نامنظم شده است، آسان است که همه چیز را به استرس ربط دهید ، اما ممکن است اتفاق جدی تری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، مشکلات سلامتی پنهان ناشی از عدم تعادل هورمونی و بوجود آمدن یک سری کیست های کوچک در تخمدان در جریان باشد.

پنج تا 10 درصد از زنان در سنین باروری تحت تأثیر این بیماری قرار دارند ، اما کمتر از نیمی از زنان تشخیص داده می شوند. این بدان معناست که میلیون ها زن مبتلا به تنبلی تخمدان هستند و حتی آن را نمی دانند. برای روشن کردن این بیماری خاموش ، در اینجا شایع ترین نشانه های اختلال هورمونی را برای شما قرار داده ایم.

علائم تنبلی تخمدان  

اگر هرکدام از این علائم را تجربه کردید، آنها را با متخصص زنان یا پزشک عمومی خود در میان بگذارید و ارزیابی کنید.

1. چرخه قاعدگی نامنظم

2. رشد مو در مکان های غیر منتظره 

3. بروز جوش و آکنه

4. یک “حلقه” تیره در اطراف گردن 

5. بزرگ شدن بدون دلیل شکم

6. مشکل در باردار شدن 

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.