دختران برای فریز تخمک به اجازه پدر نیاز ندارند

ازدواج‌های دیرهنگام و شرایط زندگی در عصر حاضر، باعث شده شاهد افزایش ناباروری و کاهش جمعیت در ایران باشیم.

ایسکانیوز در خبری نوشت:طی مصاحبه‌ای که با حمید چوبینه رییس انجمن جنین شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم، دلیل ناباروری در ایران، مخصوصاً در نسل جدید را بالا رفتن سن ازدواج دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است یک زوج در مقطع اولیه زندگی نابارور نباشند، ولی گذر زمان و به دلایل عوامل محیطی دچار ناباروری ثانویه ‌شوند که اگر زودتر ازدواج می‌کردند صاحب فرزند بودند، ناباروری ثانویه اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: از آنجایی که آمار ناباروری در ایران بیشتر از جهان است، و از طرفی این آمار بدون لحاظ افرادی است که ازدواج نکرده‌اند، می توان گفت روند رشد جمعیت بشدت رو به کاهش است که اگر تدبیری اندیشیده نشود، اوضاع وخیم‌تری خواهیم داشت.

کاهش سن ازدواج و تسهیل شرایط آن کاری زمان‌بر است اما علم راهی پیش رو گذاشته که می‌توان به آن به عنوان راهکاری برای کاهش ناباروری ناشی از افزایش سن نگاه کرد. در حال حاضر امکانی فراهم شده که دختران می‌توانند سلول‌های جنسی خود را حتی پیش از ازدواج ذخیره کنند. چوبینه با اشاره به تصویب قانون ذخیره سلولهای جنسی در دختران بالای ۳۰ سال گفت: جوانانی که شرایط ازدواج ندارند، سلامت جنسی خود را با متخصصین ارزیابی کنند وبسنجند تا اگر مشکلی دارند درمان کنند یا سلول‌های جنسی خود را ذخیره کنند که از بین نرود.

اگرچه ذخیره سلول‌های جنسی به نظر اقدام موثری است اما برخی موانع فرهنگی هم در این میان وجود دارد. طبق مطالعات انجام شده میزان پذیرش اجتماعی در مورد فرآیند فریز تخمک در دختران مجرد در رسانه‌های اجتماعی بحث زیادی وجود دارد، گروهی به شدت از این عمل حمایت کرده و گروه دیگری مخالف این کار هستند.

نحوه انجماد یا فریز تخمک در دختران

دخترانی که فعلا شرایط ازدواج ندارند و احتمال باروری و امید به فرزندآوری خود را در خطر می‌بینند، می‌توانند تخمک‌های خود را ذخیره کنند تا در آینده از آن استفاده کنند.

هزینه انجماد تخمک در دختران

طی تماسی که با یکی از مرکز برقرار کردیم متوجه شدیم که هزینه فریز تخمک حدودا ۳۸ میلیون تومان برآورد شده که علاوه بر این هزینه سالیانه نگهداری و فریز هم ۸۰۰ هزار تومان است.

انجماد تخمک برای تجارت نیست

باید توجه داشت که نکات قانونی نیز در نظر گرفته شده است و فرآیند فریز تخمک در دختران فقط به منظور بالا بردن امید به باروری در آینده انجام می‌گیرد و هیچ دختری در آینده نمی‌تواند این تخمک‌ها را به کسانی که مایل به بچه‌دار شدن هستند بفروشد و انجماد تخمک‌ها نباید برای تجارت باشد.

آیا می توان تخمک‌های دختران بالای ۴۵ سال را نیز منجمد کرد؟

می‌توان فرآیند انجماد تخمک‌ها را در سنین بالای ۴۵ سال هم انجام داد اما آنچه که در این سن اهیت دارد، تولید و کیفیت تخمک است، زیرا با افزایش سن، احتمال تولید تخمک و میزان کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند. با این حال اگر این تخمک‌ها در زمانی که کیفیت بالایی دارند منجمد شوند، می‌توان تحت نظارت کامل پزشکی بارورشان کرد.

تخمک‌ها فریز شده را تا چند سال می‌توان نگهداری کرد؟

تخمک‌های منجمد اگر به درستی نگهداری شوند، بیش از ۲۵ سال عمر دارند اما بهترین زمان نگهداری آنها ۱۰ سال است.

البته سن یک عامل مهم است اما مهمتر از سن، کیفیت تخمک‌ها و کارآیی آنها در هنگام انجماد است. با اینحال بهتر است روند انجماد تخمک را تا قبل از ۳۵ سالگی انجام داد.

بیمه این اقدام را پوشش می‌دهد؟

خلایی که در این میان وجود دارد موضوع پوشش بیمه‌ای این اقدام است چراکه با ورود بیمه به این امر هزینه کاهش پیدا کرده و استقبال بیشتر می‌شود.

البته فاطمه قاسم‌پور عضو فراکسیون بانوان مجلس گفته که این موضوع در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است. بنا به صحبت‌های این مقام مسئول این مورد شامل حال خدمات درمانی می‌شود و دخترانی که به سن قانونی رسیده‌اند صرفا با امضای برگه رضایت توسط خودشان، می‌توانند اقدام به این امر کنند.

دختران برای فریز تخمک به اجازه پدر نیاز ندارند

عضو فراکسیون بانوان درخصوص اینکه اجازه پدر برای این کار لازم است یا خیر توضیح داد: اینکه گفته شود برای این امر، دختران نیاز به اجازه پدر دارند، پایه قانونی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین طبق صحبتی که با برخی مسئولان مربوطه در مراکز مرتبط داشتیم، رویه این مجموعه‌ها هم این‌گونه نیست و دخترانی که به سن قانونی رسیده‌اند صرفا با امضای برگه رضایت توسط خودشان، می‌توانند اقدام به این امر کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: تحولات سبک زندگی و جمعیتی موجب شده که ازدواج بخشی از جامعه دختران در سنین بالاتر از ۳۰ سال رقم بخورد و این دختران تمایل داشته باشند برای حفظ باروری خود از روش‌های پزشکی بهره برند. در همین راستا در مجلس و در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم که این روش پزشکی مشمول خدمات بیمه پایه نیز شود.

به گزارش ایسکانیوز، برای پیشگیری از سیر نزولی جمعیت بهتر است فریز تخمک‌های افرادی که فعلا شرایط باروری ندارند ذخیره شود تا احیانا اگر در آینده تصمیم به باروری گرفتند کار از کار نگدشته باشد و جای

image_pdfدانلود PDFimage_printپرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.